Svedeture i overgangsalderen: Hjælp mod hedeture

Hedeture er et problem for mange kvinder i overgangsalderen. Men der er heldigvis en del, du selv kan gøre. Her får du 19 råd mod hedestigninger.

Hedestigninger og natlige svedeture i overgangsalderen er virkelig generende for nogle, mens andre ikke rigtig føler sig påvirket. Måske har du det som mange andre, der egentlig meget gerne vil gøre noget ved besværet, men har en vis modvilje over for at tage hormoner.

Jeg anbefaler altid at tage en snak med lægen om, hvilke medicinske muligheder I kan overveje, såfremt du virkelig føler, at livskvaliteten forringes af hedeture, svedeture, dårlig søvn med mere. Men glem aldrig, at der også er noget, som du selv kan prøve. Det ser vi på i denne uge. Ingen råd hjælper alle, så prøv dig frem.

Gode råd mod hedeture

  • Måske følger dine hede­stigninger et mønster og kommer på bestemte tidspunkter af døgnet eller i bestemte situationer. Før regnskab med dem, og prøv om muligt at indrette hverdagen, så vigtige opgaver ikke ligger på tidspunkter, hvor hedestigningerne typisk rammer.
  • Klæd dig på i lag, så det yderste tøjstykke let kan tages af, når du mærker en hedestigning være på vej.
  • Smid tøjstykker, så snart du mærker varmen komme, så du ikke bliver for varm.
  • Hav en vifte med i tasken, og lad være med at tage dig af, at andre kigger undrende.
  • Bliver du for varm og blussende midt i et selskab, så slå det hen, og grin af det. De fleste forstår det, i hvert fald hvis de har en vis alder.
  • Krydret mad, alkohol eller koffeinholdige drikke som kaffe, te og cola kan fremprovokere dem. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, så gør dig dine egne erfaringer.
  • Sojaholdige fødevarer og bønner indeholder planteøstrogener, som kan lindre.
  • Syntetisk stof såsom polyester og nylon fanger sveden og klæber ubehageligt til kroppen. Høj krave og lange ærmer kan forværre ubehaget. Løsthængende tøj med korte ærmer og V-udskæring eller knapper er bedre.
  • Sov køligt. Lad om muligt et vindue stå på klem.
  • Sengebetræk og nattøj af syntetiske stoffer holder på sveden.
  • Med et fad vand og en ventilator på sengebordet kan du hurtigt køle dig ned. Lad vandet fordampe fra huden i stedet for at tørre dig, så kroppen mere effektivt fjerner varme.
  • Justér om muligt temperaturen på arbejdspladsen, så den passer dig bedst muligt. Sid mest hensigtsmæssigt i forhold til varme-apparat og vindue.
  • Hav en kande isvand parat på forhånd, når du sidder i møde og ikke har lyst til at vække for meget opmærksomhed.
  • Brug en ventilator til at blæse kølig luft i hovedet, når omstændighederne tillader det.
  • Tag et koldt, eller ikøligt, styrtebad, når det er muligt.
  • Kvinder, som træner regelmæssigt, har ofte færre hedestigninger. Motion gør dig bedre til at skille dig af med overskudsvarme.
  • Kosttilskud med rødkløver har rimelig dokumenteret lindrende effekt på hedestigninger. Flere kosttilskud angives at hjælpe mod hedestigninger, men er ikke testet ordentligt. Prøv dig frem.
  • Akupunktur kan forsøges.
  • Vær realistisk omkring dine hedestigninger. Bekymringer, anspændthed og stress kan forværre din opfattelse af deres sværhedsgrad. Måske kan du med et par vejrtrækningsøvelser berolige krop og sind.