Vinterbadning: Spring ud i det kolde gys

Overvejer du at kaste dig ud i vinterbadning, så er det nu, du skal begynde. Læs her, hvad fordelene ved vinterbadning er, og hvornår du skal være påpasselig. 

De sidste par år er vinterbadningen eksploderet. Ikke blot fordi kendisserne på de sociale medier ivrigt poster billeder af sig selv i fuld gang med det kolde morgengys. Stadig flere tripper hver morgen året rundt frivilligt hen ad badebroen og ned i vandet, og nyder så resten af dagen at føle sig friskere og mentalt skarpere. Overvejer du at komme i gang, så skal det være nu, da langsom tilvænning til stadigt koldere vand erfaringsmæssigt er en fordel. At vente med at gå i vandet til januar er for hård kost for de fleste. Februar er endnu værre, for da er vandet koldest.

Stille og roligt

Selv om vi tit taler om at springe eller kaste sig ud i det kolde vand, bør du gå stille og roligt i vandet ad en stige fra en badebro eller ud fra strandkanten. Hop ikke ud i koldt vand, da det kan give en chokeffekt ved voldsom vejrtrækning. Du må gerne få hele kroppen under vand, men hovedet bør højst være under ganske få sekunder, da du ellers kan få kraftig hovedpine. Bliv blot ganske kort i vandet, da følelsen af velvære allerede indfinder sig efter få sekunder. Selv få minutter i meget koldt vand kan føre til midlertidig muskellammelse.

Sund stress

Måske styrker vinterbadning immunforsvaret, øger forbrændingen og derved slanker lidt samt forbedrer insulinfunktion og dermed blodsukkerkontrol, hvilket er med til at forebygge hjerteproblemer og type-2 diabetes. Nogle gigtramte finder, at smerterne lindres, fordi vandet virker som et koldt omslag. Vi ved ikke ret meget om det videnskabeligt. Ny forskning fra Københavns Universitet og Rigs­hospitalet peger på, at vinterbadning aktiverer kroppens brune fedt. Det kan så øge kroppens kalorieforbrænding og nedsætte sukkermængden i blodet, hvilket igen kan modvirke type-2-diabetes, ifølge forskerne. Brunt fedt findes ved skulderbladene og langs rygsøjlen og de store blodkar. I modsætning til almindeligt fedt er det brune med til at beskytte os mod sygdom.

Forkæl en du holder af med et gaveabonnement til Ude og HjemmeDet stopper automatisk igen - læs mere her

Bedre humør

Det kolde vand skaber en kortvarig og ganske voldsom stressreaktion i kroppen, som sender adrenalin og binyrebarkhormoner, humørstoffer som serotonin, samt smertedæmpende betaendorfiner ud i kroppen. Når du kommer op af vandet igen, vender blodet tilbage til hud og muskler og giver den varmefølelse i hele kroppen, der i flere timer får dig til at mærke velvære. Vinterbadere taler ligefrem om at blive høje af mødet med det kolde vand. Man oplever også mere psykisk velbefindende, fordi man har overvundet sin egen indbyggede modstand overfor kulde.

Pas på her

Er du hjertepatient, eller har du betydeligt forhøjet blodtryk, bør du ikke uden videre kaste dig ud i vinterbadning, da blodtryk og puls stiger kraftigt, når hjertet prøver at holde kroppen varm. Tal først med lægen. Lad være med at vinterbade, hvis du er forkølet, har feber, eller føler dig utilpas. Samt selvfølgelig heller ikke hvis du er påvirket af alkohol. Og indlysende: Vinterbad ikke alene, og kun hvor du kan bunde.