Diabetes Kuren: Jeg har holdt min vægt i 10 år

Da Inge Rytter fik konstateret type 2-diabetes for 10 år siden, lå vægten på 80 kilo. Hun begyndte på Diabetes Kuren, og både seks overflødige kilo og trangen til søde sager forsvandt. I dag lever Inge stadig efter kurens principper, for den er blevet en livsstil, som holder både vægt og blodsukker i balance.

Inge husker stadig følelsen af at stå i en tøjbutik og opdage, at der snart ikke var mere tøj i butikken, som hun kunne passe.

– Jeg tænkte, at hvis jeg ikke passede på, skulle jeg snart til at købe tøj i en butik for store piger, og det ville jeg ikke, siger 58-årige Inge Rytter fra Horsens.

I dag har hun ikke længere problemer med at finde tøj og hopper oftest i en størrelse 38.

På bordet foran hende ligger kogebøgerne “Diabeteskuren” og “Sandheden om sukker går i køkkenet”. Principperne i Diabetes Kuren har nemlig været grundstenene i Inges kost, siden hun fik konstateret type 2-diabetes for 10 år siden og gik i gang med en kostomlægning.

– Jeg blev forskrækket, da jeg fik diagnosen, for jeg havde en onkel, der havde sukkersyge og nogle frygtelige følgesygdomme, så jeg bestemte mig for, at sådan ville jeg ikke ende, siger Inge.

Sunde fedtstoffer

Hun havde via sin uddannelse som kok og sit arbejde i kantinebranchen et godt udgangspunkt for at ændre sin kost, og den store inspiration fandt hun i diabeteskuren, som kostvejlederne Majbritt L-Engell og Alice Apel Hartvig står bag.

– Jeg spiser kål til alle mine måltider og får derved en masse grønne fibre, som giver en god tarm. Om morgenen spiser jeg kål som gnavegrønt og senere på dagen i salater. Jeg kan også godt finde på at lave en skål med snittet kål eller blomkålsbuketter som snack, eller hvis jeg er på farten, siger Inge.

Stabilt blodsukker

Diabetes Kuren har fokus på sunde fedtstoffer, masser af fisk, fuldkorn, friske grøntsager og et meget begrænset indtag af sukker – en kostsammensætning, der har en positiv effekt på vægten, blodtrykket, kolesteroltallet, diabetes og risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Til hvert måltid sørger Inge for at få den rette sammensætning af sundt fedt, proteiner og få kulhydrater.

– Jeg spiser kun rugbrød eller kartofler, hvis jeg skal træne og har brug for lidt ekstra energi. Jeg holder mig fra hvidt brød, kager, ris og pasta. I stedet spiser jeg grøntsager, avocado og nødder, siger Inge, der lever et meget aktivt liv.

På en uge bruger hun cirka otte timer på yoga, vandreture og reformertræning, der toner og træner hele kroppen.

Inge er uddannet kok og har tidligere været selvstændig restauratør med lange arbejdsdage og dårlige kostvaner.

– Jeg arbejdede rigtig meget og spiste for lidt, og når jeg endelig spiste, var det de forkerte ting. Det fik min vægt til at stige til 85 kilo, fortæller Inge, der er 173 centimeter høj.

Inge er meget aktiv. Hun har tidligere løbet halvmaraton, og i dag vandrer hun, dyrker yoga og træner. Hun oplever, at Diabetes Kuren giver hende færre gener i overgangsalderen i form af færre hedeture og bedre søvn.

Inge er meget aktiv. Hun har tidligere løbet halvmaraton, og i dag vandrer hun, dyrker yoga og træner. Hun oplever, at Diabetes Kuren giver hende færre gener i overgangsalderen i form af færre hedeture og bedre søvn.

Hun havde altid været normalvægtig og brød sig ikke om de ekstra kilo.

– Jeg har prøvet at tabe mig 10 kilo ved at spise Nupo eller følge en bestemt kur, men jeg har altid taget det hele på igen, siger Inge, der i dag arbejder som seniorkundechef i Cheval Blanc Kantiner, der leverer kantineløsninger.

Arbejdet giver lange dage på landevejen, men Inge tyer ikke længere til de nemme løsninger.

– Fordi jeg spiser rigtigt, behøver jeg kun at spise tre gange om dagen for at holde mit blodsukker stabilt. 80 procent af min kost er sund, og jeg sørger for at lave god mad med fokus på det sunde og på gode fedtstoffer fra avocado, nødder, oliven- og rapsolie, som kan holde mig mæt længe, fortæller Inge.

Fokus på kosten

Sukker er næsten pillet ud af hendes kost, og skulle lysten til lakrids komme over hende, sker det, at hun laver en dessert med skyr, bær, mandler og lidt lakridspulver.

– Sukker skaber afhængighed. Jo mere sukker jeg spiser, desto mere vil jeg have. Jeg kan mærke på min krop, hvis jeg får for meget sukker, og den følelse vil jeg gerne undgå, fortæller Inge.

Hun oplevede hurtigt en forandring, da hun begyndte på Diabetes Kuren. Startvægten var 78 kilo, og efter en måned var der røget halvandet kilo. Efter et halvt år havde hun tabt seks kilo, et vægttab, som hun har holdt i 10 år. Kostændringen kan også ses, når hun hver tredje måned er til kontrol for sin diabetes.

– Jeg tror ikke, at mine prøver ville se så fine ud, hvis det ikke var for min kost. Min læge siger også, at han på tallene kan se, at jeg har fokus på min kost, siger Inge.

Inge holder øje med vægten, og hvis den nærmer sig de 75 kilo, gør hun en ekstra indsats for at få den ned på 72 kilo, som er hendes idealvægt.

– Jeg tænker ikke længere over min kost, for det er blevet en livsstil. Det eneste tidspunkt, hvor jeg tænker over det, er, når jeg er i biffen og ikke skal have slik, griner Inge.

Få alle opskrifterne til Diabeteskuren i ugens Ude og Hjemme, der er på gaden den 6. oktober 2021.