Lovende forsøg: Fokuseret lys skaber ro i klassen

Hængelamper over elevernes borde ser ud til at kunne skabe koncentration og dermed også mindske larm.

Det kan være svært for klassekammeraterne at koncentrere sig om at lave regnestykker eller læse, når lille Anton eller Esther løber rundt og snakker midt i skoletimen.

Men en design-forsker har nu fundet en mulig løsning, der kan hjælpe skolelærere med at skabe mere ro i klasseværelset. Det skriver Videnskab.dk. 

Selv om det måske ikke lyder oplagt, er det en særlig belysning, der ser ud til at kunne dæmpe støjniveauet. Ved at hænge pendel-lamper op over elevernes borde ændres elevernes adfærd, så de bliver mere rolige og koncentrerede.

Det antyder en ny ph.d.-afhandling, som lysdesigner Imke Wies van Mil netop har forsvaret, og som er blevet til gennem et samarbejde mellem Kunstakademiets Arkitektskole og arkitektfirmaet Henning Larsen.

Elever blev siddende

Studiet fandt sted i foråret og efteråret 2017 på Frederiksbjerg Skole i Aarhus.

Specialdesignede pendel-lamper blev sat op i fire klasselokaler for at se, hvordan lyset påvirkede elevernes adfærd og præstationsevne sammenlignet med det ensarterede loftslys, der typisk er i de danske folkeskoler.

– Pendlerne skaber mere intime steder indenfor et større læringsområde. Ambitionen var at se, hvordan de ville påvirke klasseværelset, forklarer Imke Wies van Mil til Videnskab.dk.

Forsøgene viste, at lamperne tilsyneladende påvirkede elevernes støjniveau, adfærd og præstationsevne.

Observationer af undervisningen viste, at eleverne blev tiltrukket af lyset fra pendlerne ved arbejdsbordene, så de blev siddende ved deres borde fremfor at bevæge sig rundt i klasseværelset.

Skal bekræftes af flere forsøg

Lydniveauet i klassen var også lavere med den nye belysning. Støjen faldt med mellem 1 og 6 decibel i cirka 75 procent af de læringssituationer, der blev målt i samarbejde med en akustiker fra DTU. Det er en forskel, der er til at registrere for det menneskelige øre. 

Der skal dog flere og større forsøg til, før vi kan være sikre på, at resultatet holder vand.

Resultaterne i det nye studie er nemlig ikke statistisk signifikante, og det kan derfor ikke konkluderes med sikkerhed, at lysdesignet skaber mere ro i klassen, siger Imke Wies van Mil.

– Vores data antyder forbedringer – at eleverne var mere rolige og udførte deres opgaver bedre. Men hvis du vil gøre det statistisk signifikant, er du nødt til at lave flere tests med flere elever. Og det er ret svært at opnå.

Pædagogisk redskab

Det er et “forbilledligt interdisciplinært studie”, mener Katja Bülow, der sad i bedømmelseskomiteen til forsvaret af ph.d.-afhandlingen, og som er lektor ved Institut for Bygningskunst og Design på Det Kongelige Akademi.

Resultaterne er ikke overraskende, men derfor kan vi godt bruge dem, mener hun.

– Vi ved godt, at fokuseret lys kan noget. At spisebordslamper henover bordet tiltrækker os, så vi føler, vi hører til. Det rigtig fine ved studiet er, at vi nu ved mere om, hvorfor det er sådan, og vi har fået et bud på, hvordan kunstig belysning kan bruges som et pædagogisk redskab i undervisningen. Det er det, hun (Imke Wies van Mil, red.) har undersøgt, siger Katja Bülow til Videnskab.dk og tilføjer:

– Vi kan bruge det til at argumentere for, at belysning kan ændre adfærd, skabe koncentration og dermed også mindre larm.