10 af de bedste råd mod graviditetskvalme

Kvalme under graviditeten er meget normalt. 8 ud af 10 rammes nemlig af graviditetskvalme. Her får du en række forslag til, hvad du kan gøre for at mindske kvalmen. 

8 ud af 10 gravide oplever kvalme, ofte om morgenen, men ubehaget kan forekomme hele døgnet. Som regel går dette klassiske graviditetstegn over efter første trimester, ofte ganske pludseligt. Kvalme og opkastninger er gerne mere udtalt, når man venter tvillinger. Bestemte lugte, krydret mad, varme eller andet kan udløse kvalmen, men ofte er der ingen fremkaldende årsag. Selve baggrunden er stadigvæk lidt af et mysterium, men at svangerskabets hormon forandringer spiller ind, er nærliggende.

Advarselstegn

Som gravid kan man trods alt trøste sig med, at kvalmen som regel er tegn på, at svangerskabet forløber, som det skal. Situationen truer ikke barnet, som nok skal få den næring, det har brug for. Kun i svære tilfælde kan tilstanden føre til væskemangel og vægttab. Denne tilstand, hyperemesis gravidarum, rammer 1 ud af 750 graviditeter og kræver sædvanligvis indlæggelse. Advarselstegn kan være, at kvalmen og opkastningerne er meget svære, at du kun tisser en sparsom mørk urin, at du ikke kan holde på væsken, du drikker, at du bliver svimmel når du rejser dig op, og at hjertet banker derudad.

Gode råd mod graviditetskvalme

  • Læg knækbrød eller et par kiks parat på sengebordet, og spis allerede lidt, før du står op om morgenen.
  • Bliv ikke for sulten. Spis mindre, hyppige måltider. Hold gerne lidt mad såsom kiks i maven hele tiden, da det kan være med til at dæmpe kvalmen.
  • Nogle gravide tåler generelt kul­hydratrige fødevarer bedre. Prøv knækbrød med fisk, mager ost eller skinke. Ristet brød klares gerne bedre. Men det er meget individuelt, og der er ingen sikre regler.
  • Drik væske nok til at dække tabet under opkastninger. Drik noget, som du erfaringsmæssigt ved, at du kan tåle. Mange foretrækker kulsyreholdige eller syrlige drikke såsom juice og citronvand. Men igen: Det er individuelt.
  • Eksperimenter med hvilke fødevarer og drikke, som er særlig gode til at lindre kvalmen for netop dig. Spis dem, også selv om det er sodavand og chips.
  • Undgå kraftige lugte, der kan udløse kvalmen. Duften af kaffe, te og krydret mad er klassikere.
  • Lad andre lave maden, hvis du ikke tåler synet af den.
  • Tag en daglig vitaminmineraltablet, især hvis du er lidt bekymret for, om du spiser nok til at dække behovet.
  • Sæt vinduet i soveværelset på klem om natten, hvis vejr og støjforhold tillader det. Frisk luft hjælper mod kvalme.
  • Ved fortsatte gener kan du i samråd med lægen overveje et kosttilskud med ingefær, der er dokumenteret at hjælpe mod graviditetskvalme. Men fordi høje doser i rottestudier kobles sammen med risiko for abort og fosterskader, fraråder sundhedsmyndighederne som udgangspunkt ingefærtilskud under graviditeten. Risikoen ved normale doser er kun teoretisk, men jeg understreger igen, at du kun må benytte ingefærtilskud i samråd med lægen. Du kan uden problemer bruge ingefær i almindelig mængde i madlavningen og drikke te med ingefær. Men undgå også ingefærshots.