Derfor er det sundt at tage en middagslur

Er du træt om dagen? Få råd til den gode middagslur her. 

Mit bud er, at hver tredje dansker snupper en middagslur eller i hvert fald gerne ville have gjort det, såfremt det havde været praktisk muligt. I mange kulturer er eftermiddagsluren ligefrem en normal del af dagligdagen, sådan som vi kender det fra middelhavslandenes klassiske siesta. Kigger vi på kroppens døgnrytme, er det naturligt for mange at snuppe en lille én på øjet midt på dagen. Det passer bare dårligt ind i den moderne samfundsrytme, i hvert fald mens man er på arbejdsmarkedet. I weekenden går det heldigvis lidt nemmere.

Såfremt du i øvrigt er ved rimelig godt helbred, kan en kort powernap bestemt have sine fordele. Måske har du sovet dårligt den foregående nat, og så er du friskere resten af dagen. Eller du er klar til at arbejde uden for normal arbejdstid. Du er også mere sikker i trafikken, hvis du skal køre en længere tur om aftenen.

Godt for indlæringen

Der er foretaget studier, som peger på, at der kan være både fordele og ulemper ved en lur. Fordi disse studier er foretaget på større befolkningsgrupper, er det svært at drage sikre konklusioner om, hvad det betyder for netop dig. Måske har du haft mulighed for at teste, hvordan netop du reagerer på en kort middagslur, hvis du har arbejdet hjemme under coronakrisen. Så brug disse erfaringer.

Nogle studier finder, at en kort middagslur kan hjælpe på indlæringen. En kort middagsblund på 20-30 minutter styrker efterfølgende både koncentration og præstationsevne, viser forskning fra blandt andet den amerikanske rumfartsorganisation NASA, ligesom årvågenhed, humør, tænkning og motorisk funktion forbedres.

Advarselssymptom

Når det gælder de negative konsekvenser, viser nogle opgørelser, at mennesker, der sover længere middagslure, statistisk set er mere tilbøjelige til at have blandt andet type 2-diabetes, hjertekarsygdom og depression. Forstå det rigtigt: Middagsluren giver ikke sygdom, men trætheden i dagtimerne kan være symptom på en underliggende tilstand og skal tolkes som et advarselssymptom, der skal undersøges nærmere af lægen. Et praktisk problem er, at luren i dagtimerne kan gøre, at man sover mindre den følgende nat og derfor bliver træt næste dag, hvorefter en ond cirkel går i gang. Sover du dårligt om natten, er et vigtigt punkt derfor at lade være med at sove middagslur. Men ellers er det fint nok med en kort middagslur.

Råd til en god middagslur

  • Timing er vigtig. Bedste tidspunkt er gerne først på eftermiddagen, hvor kroppens døgnrytme tager et naturligt dyk. Sover du på et senere tidspunkt, bliver det sværere at falde i søvn om aftenen.
  • Hold den kort, omkring 20 minutter. Sov ikke så længe, at du når den dybe søvnfase og vågner op helt groggy og desorienteret. Sæt gerne alarmen på din smartphone.
  • Læg dig ned i stedet for at hænge i en stol, så kroppen slapper ordentligt af.
  • Tjek baggrunden for, at du vil sove. Er der noget bagvedliggende, som du bør rette på? Sover du mere end sædvanligt, kan det være en idé at tjekke med lægen.