Det virker: Kollagen til huden

Kollagen som tilskud, især pulver, er blevet utroligt populært de seneste år, ikke mindst som hjælp til at udglatte huden og få has på de rynker, der i varierende grad rammer os alle med alderen.

Kollagen som tilskud, er blevet utroligt populært de seneste år. Jeg er dog fortaler for, at vi ikke bare tager pulvertilskud, men også spiser på en måde, der optimerer kroppens eget kollagen. Det vil sige antiinflammatorisk kost, som er overvejende plantebaseret suppleret med især fisk og anden havføde. Fiskeretter er nemlig strålende kilder til kollagen.

Kilder til kollagen

Skal det gå hurtigt, så nyd små sardiner med skind og ben fra dåse, og få samtidig en masse omega-3 fiskeolier med i købet. Kylling er også et godt valg, blandt andet lår og vinger med både knogler, brusk og skind og dermed masser af kollagen.

Pænere hud

Drømmen om en fastere og glattere hud er den hyppigste grund til at tage kollagen­tilskud. Forskningen gør os hele tiden klogere og peger på en række mulige virkninger af kollagen:

  • Huden bliver bedre til at danne nyt kollagen i de celler, der hedder fibroblaster.
  • Hudcellerne danner også mere af stoffet hyaluronsyre, som holder på fugt, så rynkerne synes mindre, og man kan få mere glød.
  • Tilskud bremser en gruppe enzymer, der ellers er tilbøjelige til at splitte hudens eget kollagen ad og dermed ælde huden hurtigere.

Forskernes konklusioner

For nylig har fagtidsskriftet International Journal of Dermatology præsenteret en såkaldt metaanalyse. Her er nogle af forskernes konklusioner:

  • Kollagentilskud kan forbedre hudens fugt og elasticitet samt øge dens styrke og tæthed, og herved mindske rynker.
  • Virkningen vil typisk vise sig 60-90 dage efter start på tilskud. Effekten holder sig op til 30 dage, hvis man så stopper igen med at tage tilskud.
  • Kollagen virker på huden, hvad enten pulveret stammer fra fisk, svin, kvæg og kylling.
  • Både pulver med type I og II kollagen har positive effekter i huden. Det er altså ikke sådan, at pulveret nødvendigvis skal indeholde type II, som der biologisk er mest af i huden.
  • Der er ikke rapporteret betydende bivirkninger i studierne.

Tag en selfie

Jeg vil understrege, at der er stor kvalitetsforskel mellem de enkelte afprøvninger. ­Nogle er gode, andre er ringe. Og vi mennesker er forskellige og kan have forskellige årsager til hudens ælde, så der er aldrig garanti for, at man opnår en gevinst. Overordnet set ­virker det, som om der kan være en reel effekt af kollagen på de problemer, man gerne vil gøre noget ved.

Jeg anbefaler selv en dosis på mindst 5 gram daglig til mine klienter. Er det noget du overvejer, så husk at tage en ærlig selfie fra start af for bedst muligt at ­kunne ­vurdere, om der de følgende uger sker noget i dit ansigt.