Førstehjælp i julen: Undgå de værste bommerter

Listen over julens fristelser er meget lang. Få hjælp til at undgå de væste bommerter, uden at det ødelægger julehumøret. 

Vi tager godt for os af fadene i julen og de velsmagende, men rigelige alkoholiske drikkevarer. Ledsaget af superhyggeligt, men stillesiddende samvær med familie og venner, dejlige, men fedende desserter og konfekt, samt festivitas ud på de små timer med manglende søvn til følge. 

Julekilo sidder fast

Julemånedens næsten uundgåelige følgesvend er vægtstigning. I en tysk undersøgelse tog deltagerne i gennemsnit 0,6 procent af kropsvægten på i tiden op til juleaften. Tæller vi helt frem til nytår, bliver det endnu værre med en samlet vægtstigning på 1 procent af kropsvægten. Desværre tager det tid at slippe helt af med vægten igen, ofte helt frem til næste september, beretter fagtidsskriftet New England Journal of Medicine. De julekilo sidder bare godt fast.

Det stemmer fint overens med en opgørelse af 200 mænd og kvinder, som typisk tog 0,8 kilo på om året, hvoraf hovedparten af vægtstigningen, nemlig 0,5 kilo, alene stammede fra december måned. Måske lyder det ikke af ret meget, men der er tale om et gennemsnit og formentlig stor forskel fra person til person. Og som sagt kan det være svært at smide det ekstra fedt igen bagefter, og lagt sammen gennem en årrække kan denne årlige vægtstigning vokse sig stor.

Rimelige mængder

Julemiddagen alene løber hurtigt op i 2.000 kalorier, og det er lige så mange, som en kvinde bør indtage – på et helt døgn, vel at mærke.

Hertil kommer, at måske 50-100 danskere hvert år er en tur på sygehus, fordi man foræder sig i julens mange fristelser. Især ældre med dårligt hjerte skal passe på, at julens kulinariske overflod ikke bliver alt for meget, hvis man kun er vant til en mere moderat fødeindtagelse.

I denne uge kommer vi nedenfor med et par eksempler på situationer, som du nemt ryger ind i, og hvad du så kan gøre. Og lad det så ikke ødelægge julehumøret, for total fornægtelse fører aldrig til noget godt. I princippet kan du spise alt, blot det sker i rimelige mængder, så du undgår overspisning. Nyd hver mundfuld. Julen er ikke tidspunktet at gå på slankekur. Vent til januar.

God råd mod julens mange fristelser

Problem: Jeg har allerede spist for meget

  • Gå efter den sunde julemad, og tag for dig af retterne, når der kommer sild, laks, nødder, rugbrød og andesteg på bordet.
  • Lad ikke julekonfekten ligge fremme til fri afbenyttelse, men sæt den i skabet indtil brug. Blot småspiseri af 100 gram marcipan og nougat er rene kaloriebomber.
  • Julegodter, brunkager, pebernødder og andre julegodter dækker hurtigt hele dagens kaloriebehov. Udvælg de få julefristelser, du allerhelst vil nyde, og hold dig til dem.
  • Mørk chokolade er fyldt med vigtige flavonoidstoffer, der sænker blodtrykket, modvirker blodpropper samt mætter. Flødechokolade har ingen sundhedsfordele, tværtimod.
  • Når du selv står for madlavningen, så hold dig fra at småspise for meget i køkkenet.

Problem: Jeg æder løs juleaften

  • Drik to glas vand et kvarter før julemåltidet for at lægge en mættende bund. Så kan du nyde favoritjulespiserne og alligevel ende med at indtage færre kalorier.
  • Hold spisepauser. Hjernen begynder først at signalere mæthed, 20 minutter efter at du begynder at spise. Så spis langsommere, læg bestikket mellem hver mundfuld, og tal med de andre. Grin og syng. Drik et glas vand. Ganske automatisk undgår du overspisning.
  • Spis det allerbedste, men hold dig fra de retter, der ikke siger dig så meget. Altså ingen pligtspisning.
  • Drik ikke alkohol på tom mave. Det stimulerer appetitten, så du overspiser.
  • Sæt mindre tallerkener på bordet, for jo mere du øser på tallerkenen ad gangen, desto mere spiser du.

Problem: Jeg har drukket for meget alkohol

  • Få væske og atter væske. Din krop er drænet for vand, hvilket giver hovedpine og tørst.
  • Hold dig på vandvognen i dagene mellem julearrangementerne, så du kun drikker vand i stedet for vin, øl og gløgg. Det giver dig en enorm kaloriegevinst.