Ny forskning: Fiskeolie sænker blodtrykket

Spændende nyt peger på, at du kan hjælpe et højt blodtryk ned igen ved at spise fisk og supplere med tilskud af omega-3 fiskeolie.

Det ­viser sig i en såkaldt metaanalyse, at omega-3 har en moderat blodtrykssænkende effekt. En metaanalyse er en grundig samlet vurdering og sammenfatning af al forskningen på feltet, som omfatter 71 kliniske studier, der har set på effekten af fiskeolietilskud overfor kontrolkapsler hos i alt 4.973 personer med forhøjet blodtryk. ­Analysen bringes i fagtidsskriftet Journal of the American Heart Association.

Ikke stå alene

Det er væsentligt at understrege, at fiskeolie sjældent kan stå alene i behandlingen. Den blodtrykssænkende effekt er moderat og varierer også fra person til person. Den største gennemsnitlige gevinst, nemlig et blodtryksfald op til cirka 5 mm Hg, kunne forskerne se hos personer med forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol eller blodfedt (triglycerid), samt hos ældre.

Så meget skal du have

Et vigtigt aspekt er, at der skal en del omega-3 til for at opnå en blodtrykssænkende effekt. Nemlig en daglig dosis i størrelsesordenen 2.000-3.000 milligram af de to fiskeolier, der hedder EPA og DHA. Du ser deres navne anført på produktets indholdsliste. Normalt er der cirka 600 milligram i en stor gule kapsel, men tjek det enkelte produkt for de præcise værdier. Foretrækker du at indtage olien flydende på en ske, er det helt fint. Også her er det væsentlige at tjekke indholdsdeklarationen for at beregne, hvor mange milliliter du skal have om dagen

Spis fisk

Mange af mine klienter til sundhedssamtaler ønsker selv at gøre noget ved blodtryksproblemet via levevisen, og jeg anbefaler altid at spise fisk så ofte som muligt samt eventuelt supplere med omega-3 tilskud. Den blodtrykssænkende mængde omega-får du ved at spise cirka 75 gram ­makrel eller 100 gram laks om dagen. På dage, når du spiser fed fisk, der foruden de allerede nævnte også omfatter sild, sardin, ørred og ansjos, behøver du egentlig ikke at tage tilskud. Men må gerne. Omega-3 fiskeolier omdannes til signalstoffer, der direkte sænker blodtrykket. Fisk giver desuden vitamin D, der også synes at sænke blodtrykket.

Ikke eksperimentere

En løftet pegefinger er på sin plads. Tager du blodfortyndende medicin ordineret af lægen, skal du som udgangspunkt ikke selv eksperimentere med høje doser fiskeolie, men først tale med en fagperson. Det samme gælder, hvis du har risiko for den type hjerterytmeforstyrrelse, der kaldes atrieflimren, idet fiskeolie i høj dosis synes at øge risikoen herfor.

Få målt blodtrykket

Anslået 1 million danskere har forhøjet blodtryk, men 300.000 ved det ikke, fortæller Hjerteforeningen. Du mærker ikke blodtrykket, så forhøjelsen kan stå på i det skjulte i årtier. Ubehandlet kan det skære 10-20 år af livet på grund af slagtilfælde, blodprop i hjertet, forstørret hjerte med pumpesvigt, demens, ødelagte nyrer og dårligt syn. Jo længere problemet varer, og desto højere blodtrykket er, desto alvorligere bliver skaderne. Især hvis man samtidig har andre risikofaktorer såsom kolesterolforhøjelse, diabetes, lavt stofskifte, tobaksrygning og overvægt. Lad os være enige om at få målt blodtrykket med et par års mellemrum.