Ny livsstil? Vær realistisk

Har får du ni gode råd, hvis du skal eller har ændret livsstil. Et af lægens råd er ikke at stille for høje krav til dig selv.

Måske har din læge vist dig resultatet af en blodprøve med et tårnhøjt kolesteroltal. Eller blodtrykket er røget i vejret. Eller noget tredje. Nu presses du af laboratoriesvar og risikoskemaer, løftede pegefingre om truende komplikationer, udsigten til at tage medicin resten af livet samt nervøse blikke fra partner og familie, hver gang du blot smugkigger på en småkage. Men hverken angst eller dårlig samvittighed er drivkraft nok til at ændre levevisen. Du skal selv ønske forandringerne, og det skal komme indefra. Den modningsproces kan godt tage lidt tid. Her får du et par gode råd.

Ni gode råd

  • En kombination af små fornuftige ændringer, som du kan leve med, er den bedste strategi til en succesoplevelse. Som at omlægge kosten på et par af de vigtigste områder. Gå en tur hver dag og dyrke lidt mere motion, uden at det bliver en plage, der konstant pirker til din dårlige samvittighed. Trappe ned for tobakken, hvis du er ryger, og have et fuldstændigt rygestop som mål inden for få måneder. Være bevidst om alkoholindtaget uden at blive fanatiker.
  • Fokusér på gevinsterne i stedet for at lade afsavnet dominere. Mærk, hvordan du gradvist får det bedre med mere energi og overskud, et løbende vægttab, bedre søvn og alt det andet. Efter kort tid har du næppe lyst til at vende tilbage til de gamle (u)vaner.
  • Stil ikke for høje krav til dig selv. Selv små forbedringer tæller. Når du beslutter dig for at rette op på livsstilen og indføre sundere vaner i hverdagen, så husk, at projektet skal være realistisk. Ellers holder det ikke. Alt for markante ændringer, såsom at skære alt kød eller brød fra, aldrig mere se tv eller gå 20.000 skridt om dagen, vil ofte være dødsdømt fra begyndelsen.
  • Du behøver ikke stræbe efter at kunne undgå medicin helt. Det er også en succes at kunne nøjes med en lavere dosis.
  • Skriv dine dårlige undskyldninger ned. Er der et klart mønster i, hvornår din motivation for projektet vakler? Mangler frokosten på arbejdet grøntsager og fisk? Ender en lang køretur i bilen sidst på eftermiddagen i slikmekkaet på tankstationen? Så ved du, hvornår du skal være ekstra omhyggelig med ikke at falde i, og kan tage dine forholdsregler.
  • Lysten driver værket. Jo mere du ser indsatsen give pote, desto mere motiveret bliver du. Tegn flotte kurver over dine forbedrede værdier for kolesterol, blodtryk, taljemål, vægt, eller hvad det nu kan være. Det er med til at holde dig til ilden.
  • Tænk på forhånd over, hvad du skal gøre, hvis du en dag får svært ved eksempelvis at spise sundt. Færdigblandet salat og en dåse tun fra supermarkedet er meget bedre end junkfood. Snig en gåtur ind i frokostpausen, hvis det er det eneste, du kan nå den dag.
  • Involvér folk omkring dig. Det allerbedste er, hvis du kan få hele familien med på at spise sundere og bevæge jer mere. Så er I fælles om det, og det vil komme alle parter til gode.
  • Lad ikke et glippet projekt torpedere selvtilliden. Op på hesten igen, og giv det et nyt forsøg. Hver gang du prøver, har du fået mere erfaring og er bedre rustet til at kunne lykkes med indsatsen.