Sunde grillråd: Sådan griller du 

For at sikre en dejlig og sund grillaften skal du overordnet følge tre simple retningslinjer, hvor du sørger for, at hygiejnen er i top. 

I år holder mange af os ferie hjemme i Danmark. Der bliver liv og glade dage i sommerhusområder og villahaver inden for de rammer, som coronasituationen giver os. Mit bud er, at vi kommer til at grille som aldrig før, også fordi vi trods alt kan have gæster på besøg til bøffer og pølser.

Men uanset vores glæderus skal vi udvise fornuft, for hvert år rammes tusinder af danskere af mavepine, opkastning og diarré, fordi der ikke er styr på hygiejnen, så bakterier spredes fra råt kød til færdigstegt kød, salat og brød. Ganske få campylobacter-bakterier i en dråbe kødsaft er nok til at fremkalde en yderst generende maveforgiftning. Desuden risikerer man at grille kødet på en måde, som danner skadelige stoffer. For at sikre en dejlig og sund grillaften skal du overordnet følge tre simple retningslinjer:

  • 2 fade – ét til råt og ét til stegt kød.
  • 2 grilltænger – én til råt og én til stegt kød.
  • Vask hænder, når du har rørt ved råt kød.

Sunde grillråd

  • Vask hænder, når du har skåret råt kød eller lagt det på grillen med fingrene, så bakterier ikke spredes til færdigstegt kød og tilbehør.
  • Råt kød må ikke komme i kontakt med færdigstegt kød. Ellers kan bakterier såsom campylobacter og salmonella overføres. Blot det at benytte samme grilltang til råt og grillet kød kan være nok, så benyt altid to separate grilltænger, samt hold rå og spiseklare fødevarer skarpt adskilt på hver deres fade. Grilltangen kan steriliseres over gløder og i flammer.
  • Hakket kød og fjerkræ skal gennemsteges, da bakterierne kan sidde inde i kødet. På et helt stykke steg eller en bøf sidder bakterierne derimod kun på overfladen, så det behøver ikke være helt gennemstegt.
  • Fedt, olie, dressing og marinade kan dryppe ned på de glødende kul og danne farlige stoffer, der som en tjæreholdig røg vender tilbage til kødet. Det er potentielt kræftfremkaldende stoffer. Læg alufolie under kødet. Eller anvend marinade uden olie.
  • En sund marinade med krydderurter og eventuelt øl, samt gerne sukkerfri, danner færre uheldige stoffer under stegning af kød og fisk. Det er bedst at marinere i god tid inden stegning. Krydderurter er med til at modvirke dannelsen af skadelige stoffer.
  • Kød indeholder aminosyrer og kreatin, som kan gå i forbindelse med hinanden og danne heterocykliske aminer, der mistænkes for at være kræftfremkaldende. Så undgå at branke kødet. Sorte skorper skæres fra.
  • Grill mindre stykker kød ad gangen. Det går hurtigere og kan ske ved lavere temperaturer, så kødet ikke branker.
  • Magert kød drypper mindre fedt på kullene og er samtidig sundere. Vend kødet hyppigt, så temperaturen ikke bliver for høj.
  • Grill gerne fisk, der ofte er mindre fede end kød.
  • Forkog kød i mikroovnen, så dannes der meget færre kræftfremkaldende stoffer, fordi grilltiden afkortes.
  • Grill over åbent bål er hyggeligt, men resulterer nemt i sorte pølser og brændte snobrød med en masse farlige tjærestoffer.
  • Brug hvidløg, ingefær, rosmarin og chili til både at give et pift af sundhed og en dejlig smag.
  • Lyngrillede grøntsager bevarer flere vitaminer i forhold til kogning.
  • Vælg fuldkornsmodellen af flute.
  • Pølser hører selvfølgelig til på en grillaften, men helst som tilbehør. Gå efter et kødindhold på mindst 70 procent, gerne endnu højere.