Træn hjernen og styrk din mentale sundhed

Gør det til en daglig rutine at lave egentlig hjernegymnastik, eksempelvis med de fire øvelser i artikelen, som er med til at danne nye hjerneceller i hippocampus, hjernens center for indlæring og langtidshukommelse.

Når du foretager dig noget, der kræver koncentration og udfordrer dig mentalt på nye og uventede måder, gør du hjernen bedre til at modstå det snigende forfald, som vi alle oplever i en vis grad, efterhånden som tidens tand gnaver i os. Med denne hjernemotion opbygger du, hvad forskningen kalder en større og bedre fungerende kognitiv reserve. Det kan bidrage til at modstå nedbrydende hjernesygdomme såsom Alzheimer og andre former for demens.

Hjernen på arbejde

Studier peger på, at mentalt aktive midaldrende ikke aflejrer så meget beta-amyloid i hjernen, et stof associeret med Alzheimer. Ej heller, selv om man er genetisk mere sårbar over for demens, fordi man bærer arveanlægget ApoE4, som det er tilfældet hos cirka hver tredje person. Også det at holde hjernen i gang på sit arbejde har betydning. Da forskerne fulgte 6.000 kvinder gennem 20 år, blev flere ramt af mental svækkelse blandt dem, der ikke gik på arbejde. Der kan være flere forklaringer på denne statistiske sammenhæng, blandt andet at der er en helbredsmæssig årsag til, at man ikke har arbejde. Trods det forbehold synes det nærliggende, at selve den hjernestimulerende arbejdsdag også spiller ind.

Regn, spil og dans

Du kan stimulere hjernen på masser af måder. Klassikere som at lægge puslespil eller spille computer- og brætspil med børn og børnebørn gælder stadigvæk. Løse regnestykker i hovedet. Lære et fremmedsprog eller at spille et musikinstrument. Sætte dig ind i nye apps på smartphonen, der udfordrer vanetænkningen. Prøve en ny hobby, begynde på dansetimer eller følge kurser på Folkeuniversitetet. Eller interessér dig for din samtid, og følg med i nyhedsstrømmen – det skærper også hjernen at skulle tænke rationelt og logisk, når du tvinges til at argumentere for sagen i venskabelig debat med mennesker, du er uenig med.

Hjernegymnastik: Fire øvelser

  • Åbn en bog på en tilfældig side, og tæl antallet af ord fra sidens top til bund, vel at mærke uden at føre en hjælpende finger ned ad siden. Mister du tråden, begynder du forfra, indtil du kommer igennem siden. Øvelsen styrker koncentrationsevnen. Øvelsen kan gøres endnu mere udfordrende med distraktioner såsom at lade radioen være tændt imens.
  • Se på et billede i et magasin, og benyt et minut på at indprente dig alle detaljerne. Luk så bladet, og skriv alt det ned, som du husker. Øvelsen kan gøres sværere ved at afkorte den tid, som du kigger på billedet.
  • Styrk lagringen i hukommelsen ved at se en tv-udsendelse, og hver gang der er reklamepause så genfortælle historien for dig selv. Handler udsendelsen om noget, som du ikke ved ret meget om, så slå det bagefter op på nettet, skriv notater, og prøv på et senere tidspunkt at genkalde dem.
  • Læs en artikel koncentreret, og søg undervejs at huske så meget af den som muligt. Læg så artiklen til side, og prøv at nedskrive eller genfortælle så meget, som du kan huske. Sammenlign bagefter med den oprindelige tekst.