Undgå stroke: Pas godt på din hjerne

Hvert år rammes omkring 12.000 danskere af stroke (blodprop eller blødning i hjernen. Heldigvis kan det forebygges. Her får du syv gode råd til at forebygge stroke. 

Når talen går på hjernens sundhed, tænker de fleste af os umiddelbart på hukommelse, humør, demens og depression. Men en anden tilstand er vi tilbøjelige til at overse. Stroke er fællesnavn for to tilstande, nemlig en blodprop eller blødning i hjernen. Andre betegnelser er slagtilfælde og apopleksi, og det er den fjerdehyppigste dødsårsag herhjemme efter kræft, hjertesygdom og luftvejslidelser. 

1. Forhøjet blodtryk

Forhøjet blodtryk øger faren for slagtilfælde ganske betydeligt, fordi hjernens blodkar belastes. Du vinder meget ved at få styr på blodtrykket, så det kommer ned under 140/90, gerne væsentlig under.

  • Få blodtrykket målt regelmæssigt. Tjek det eventuelt selv.
  • Bevæg dig aktivt flere timer om dagen.
  • Spis masser af grøntsager, bælgfrugter, frø, kerner, nødder, bær og frugt. Opfat med andre ord plantekost som dit hovedmåltid, mens resten er tilbehør.
  • Fisk og anden havføde giver meget blodtrykssænkende omega-3.
  • Fastfood, rødt kød, fede mejeriprodukter og hvidt brød er blodtrykkets fjender.
  • Lad saltbøssen stå og vælg generelt saltfattige varianter af fødevarerne.
  • Drik ikke for meget alkohol.
  • Tag blodtryksmedicin, når lægen anbefaler det.

2. Overvægt

Overvægt øger blodtrykket samt belaster hjernens kredsløb, så også af den grund bør vi holde vægten. Selv et forholdsvis beskedent vægttab på 5 kilo mindsker faren for slagtilfælde betydeligt.

  • Mavefedtet udgør en særlig risiko, fordi det skaber såkaldt inflammation i kroppen, der ikke blot øger blodtrykket, men også er forbundet med mange andre risici. Hver eneste centimeter, du taber omkring maven, beskytter derfor både mod slagtilfælde og andre kroniske sygdomme.
  • Følg de sunde spisevaner nævnt ovenfor.
  • Spis langsomt, tyg maden ­ordentligt, og sluk tv imens, så du ikke bliver afledt og spiser for meget.
  • Undgå de overflødige kalorier, som vi let kommer til at spise uden at være sultne.
  • Sæt gang i forbrændingen ved at bevæge dig så meget som muligt i dagligdagen. Se næste punkt.

3. Bevægelse og motion

Bevægelse og motion indgår også i rådene ovenfor. Al bevægelse sænker markant kvinders risiko for slagtilfælde.

  • Sæt dig gerne det mål at bevæge dig rimelig aktivt mindst en time hver dag. Helst mere.
  • Grib enhver chance for at bevæge dig, selv om det blot er et minut eller to ad gangen.
  • Gang, cykling, trappegang, rengøring og havearbejde giver rigtig meget i dagens løb.
  • Tag altid trappen. Bær selv poser og tasker.
  • Flyt dig fra A til B ved egen muskelkraft, hver gang det er praktisk muligt.
  • Få hele familien i gang på stuegulvet, mens I ser tv.

4. Alkohol

Et lejlighedsvis glas vin eller en øl er i orden, men højere indtag, især drukket på kort tid, øger blodtrykket og fortynder blodet, hvilket øger faren for stroke.

  • Drik højst 10 genstande om ugen og helst fordelt hen over ugen.
  • Drik kun til et måltid, aldrig på tom mave.
  • Bliv ikke beruset.
  • Skal det være, så er rødvin formentlig bedst for hjernen.
  • Begynd aldrig at drikke alkohol for at blive sund. Sådan fungerer det bare ikke.

5. Atrieflimren

Atrieflimren er en hyppig tilstand med uregelmæssig hjerterytme, der kan danne små blodpropper i hjertets forkammer, som så passerer op til hjernen og fremkalder et stroke. Har du atrieflimren, skal tilstanden behandles ordentligt. Symptomer på atrieflimren er anfald af hjertebanken, åndenød, brystsmerter, træthed og besvimelsestendens. Søg da læge.

6. Forhøjet blodsukker

Forhøjet blodsukker kan beskadige indersiden af blodkarrene. Kører blodsukkeret op og ned, bliver du sulten og utilpas og spiser mere usundt.

  • Hold dig fra hurtigt optagelige kulhydrater i sodavand, slik, kiks, kager, hvid pasta og hvidt brød, som virkelig belaster blodsukkeret.
  • Grove grøntsager såsom kål, bønner, ærter, linser samt fuldkornsprodukter er meget bedre.
  • Afkølede kartofler omdannes til resistent stivelse, der virker om kostfibre og er blidere ved blodsukkeret.
  • Magert kød, fisk, bælgfrugter, fedtfattige mejeriprodukter og nødder er gode valg til at stabilisere blodsukkeret og mætte.
  • Daglig bevægelse og motion er noget af det bedste for at holde blodsukkeret konstant.

7. Rygning

Det er svært at holde op med at ryge, men gevinsten er meget stor, ikke mindst i forbindelse med at forebygge stroke.

  • Vent indtil du er motiveret til et rygestop, altså virkelig ønsker det.
  • Vælg en stopdato, der ikke kolliderer med eksamen, familiefest eller lignende.
  • Nedtrap gradvist forbruget frem til stopdatoen.
  • Overvej om plaster, tyggegummi eller andre nikotinprodukter kan være en hjælp.
  • Undgå situationer, som frister til rygning, eksempelvis kaffepause, hyggesnak og tv-kigning.
  • Giv ikke op, hvis det mislykkes. Næste gang er du endnu bedre rustet og kender faldgruberne.