Spørg lægen

Akut eller ej

18. februar Af Thilde Sangild Villemann. Foto: Colourbox.
Læseren har svært ved at finde ud af, hvornår man må ringe til lægens akutnummer. Læs her, hvad Thilde mener.
Læge der taler i telefon

Hej Thilde

Jeg er mor til tre små børn på 1, 3 og 5 år, der konstant er syge. Faktisk er vi alle fem herhjemme ofte syge med virus.

I vores lægehus lukker telefonen klokken 12, og derefter er der et telefonnummer, man kun må ringe til ved akut sygdom. Hver gang jeg ringer på det nummer, virker de sure i lægehuset. De er dog altid flinke, når jeg kommer derop.

Jeg synes, det er umuligt at finde ud af, hvornår man må ringe til akutnummeret. Kan du hjælpe med at forklare?

- Bedste hilsner “Den hyppige gæst”

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Hej “Hyppige gæst”

Først vil jeg sige til dig, at det er almindeligt at være en hyppig gæst i lægehuset, når man har små børn. Alle læger ved, at børn fanger mange vira, og at især små børn kan være svære at vurdere.

Derfor skal man reagere, hvis man er i tvivl om, hvorvidt barnet fejler noget, der skal behandles. Jeg kan godt forstå, det kan være svært at vide, hvad der er akut nok til at bruge akuttelefonen. Og eftersom alle praktiserende læger har ret til at indrette deres klinik, som de vil, er der heller ikke et svar, der dækker alle lægehuse.

Derfor vil det bedste være at spørge i dit eget lægehus. Hos har vi personale, der passer telefonen fra klokken 8 til 12.30. Dernæst skiftes vi til at passe akuttelefonen, samtidig med at vi har patienter. Og ved nærmere eftertanke tror jeg også, jeg kan komme til at lyde lidt skrap, hvis jeg svarer akuttelefonen, og det efter min mening slet ikke er akut nok.

Jeg vil huske på dit brev næste gang, jeg svarer. Også selv om jeg sidder med en patient og bliver afbrudt. Hos os er definitionen på akut alt det, der ikke kan vente til i morgen. Det kan også være syge børn, hvor man er i tvivl om, hvorvidt de skal have antibiotika eller indlægges.

Hvis barnet har været sygt i flere dage, vil vi helst have, at man ringer i telefontiden. Medmindre der et sket en forværring i løbet af eftermiddagen, for så skal man endelig ringe. Akuttelefonen er ikke til tidsbestillinger eller fornyelser af recepter – medmindre det er meget vigtig medicin, som man er helt udgået for.

Jeg tror, du får det hurtigste svar på, om det er berettiget at ringe til akutnummeret, hvis du hver gang, du overvejer at ringe, stiller dig selv spørgsmålet:

Er det her så akut, at jeg ikke er tryg ved at vente til i morgen? Er svaret ja, skal du ringe.

- Mange hilsner Thilde

Thilde Sangild

Sponsoreret indhold