Julens chokolade er sund

Jeg har altid elsket ­chokolade, og i juletiden kan intet­ holde mig tilbage. Du kender sikkert selv til, hvor svært det er at stoppe, når man først har smagt det første stykke chokolade.

Som manna fra himlen dukker der heldigvis sundhedsmæssige gevinster frem til at dulme den dårlige samvittighed, der kan melde sig, hvis man griber for dybt i konfektskålen.

For et par uger siden fortalte jeg her på siderne om en ny klinisk afprøvning med 21.442 personer over 60 år. Den ene halvdel fik et kakaoekstrakt, altså de aktive ingredienser fra chokoladebønnen, mens de øvrige fik snydepiller.

Knap fire år senere var 27 procent færre døde af hjerte-kar-sygdom blandt dem, der havde fået kakaoekstrakt, beretter fagtidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Skammekrogen

Engang stod chokolade ellers i skammekrogen sammen med tandsmør og flødesovs, men nu springer især mørk chokolade ud som noget af en sundhedsbombe.

Der er fors­­ket meget i chokolade de seneste år. Blodprop i hjertet, slagtilfælde, hjertekammerflimmer, type 2-diabetes, demens og forhøjet blodtryk er blandt de tilstande, som chokolade i bedste fald kan gøre en forskel ved, i hvert fald et stykke ad vejen.

Frisk kakao

Jeg kan også nævne nogle studier foretaget på det oprindelige Kuna-stammefolk, der lever på øer nær Panama i Central­amerika. De drikker masser af frisk hjemmelavet kakao og udvikler aldrig forhøjet blodtryk. Så heldige er derimod ikke de stammemedlemmer, der flytter til fastlandet og i stedet drikker en kommerciel kakaomælk.

Forskning viser, at den naturlige kakao får Kuno-folket krop til at danne mere af signalstoffet nitrogenoxid, NO, som åbner blodkarrene op, styrker kredsløbet og sænker blodtrykket.

Kan modvirke blodprop

Kakaobønnen indeholder stoffer ved navn flavonoider, der gør gode ting ved blodkarrene og kan modvirke åreforkalkning og blodpropper. Samme slags stoffer findes i blandt andet rødvin og te, der som bekendt også kan have nogle positive gevinster for vores helbred.

Andre studier viser, at flavonoiderne i kakaobønner gør blodet mindre tilbøjeligt til at klistre sammen til blodpropper samt forhindrer kolesterol i at danne åreforkalkning i karvæggen. Desuden indeholder kakaobønner mange monoumættede fedtsyrer, altså samme sunde fedttyper som i olivenolie og rapsolie.

Mørk er sundest

Jo bedre kvalitet chokoladen har, desto flere flavonoider indeholder den. Mørk chokolade er klart den sundeste. Faktisk mangler flavonoiderne i meget af den chokolade, som forhandles i forretningerne.

Som forbruger er det svært at vide, hvor mange flavonoider den enkelte chokolade indeholder. Brug som tommelfingerregel, at mørk og bitter chokolade er at foretrække. Gå ikke på kompromis med kakaoprocenten: Jo højere den er, desto finere er chokoladen, både når det gælder smagsoplevelse og flavonoider.

Kakaoindholdet bør ligge på i hvert fald 70 procent. Stofferne smager bittert og er ofte fjernet, især fra lys chokolade og flødechokolade. Væn dine smagsløg til den lidt bitre, mørke chokolade.

Flødechokolade og lys chokolade indeholder masser af mælkefedt og sukker, så de er ikke sundhedsbomber, men derimod kaloriebomber.

Bedre syn

En pudsig undersøgelse finder, at dit syn er bedre i timerne efter, at du har spist mørk chokolade. Forskere gav 30 personer en 45 gram bar med enten mørk eller lys chokolade og testede så synet to timer senere.

Både synsstyrken og evnen til at læse bogstaver af forskellig størrelse og kontrast var forbedret efter indtagelse af mørk chokolade, men ikke den lyse. Formentlig fordi blodets strømning gennem øjet styrkes, beretter fagtidsskriftet JAMA Ophtalmology.

Så samlet set kan vi i denne søde jule­tid spise kvalitetschokolade uden den store skyldfølelse. Det er jeg personligt meget glad for.

Mange hilsner Jerk W. Langer.