Musik giver dig fornyet energi

Der er mange helbredsmæssige fordele ved at lytte til musik – uanset hvilken musiksmag du har. 

Det er selvfølgelig helt individuelt, hvilken musik du helst vil lytte til. Også når du vil bruge musikken til noget helbredsmæssigt. Der findes ikke ét musikstykke eller én bestemt musikgenre, som med sikkerhed fremkalder en ønsket effekt i kroppen. Hvad ét menneske finder stimulerende og opkvikkende, virker afslappende eller måske irriterende på en anden. Med tiden udvikler du en god fornemmelse for, hvilken slags musik der kvikker dig op, beroliger, hjælper til at fokusere på en opgave eller noget helt fjerde. Selv sørgelig musik kan skabe positive følelser, hvis du kan lide den og hører den i en rar sammenhæng.

Mindre stress i kroppen

I et tysk forsøg fik to grupper patienter målt blodets indhold af stresshormonet kortisol under en operation i narkose. Den ene gruppe fik spillet musik, mens kontrolgruppen hørte bølgeskvulp. Stressniveauet var klart lavest i gruppen, der hørte musik. Med andre ord nedsætter musik, i hvert fald under en operation, kroppens stressreaktion.

Bedre humør

Trænger du til at blive muntret op med en god sang, er det ikke er så vigtigt, hvilken type sang, du vælger at lytte til, viser engelsk forskning fra Kent's School of Psychology. Du kan nemlig komme i bedre humør af at lytte til sørgelig såvel som munter musik. Det afgørende er, hvad dit formål med at lytte er. Er du fra starten indstillet på, at musikken skal løfte humøret, vil det ske uanset musikkens art. Vælger du omvendt et bestemt nummer, fordi netop det minder dig om en trist begivenhed, bliver du også nu mere trist til mode.

Færre smerter

Forsøgspersoner, som bliver udsat for kortvarig og harmløs smerte, føler den mindre, når de lytter til Mozart, frem for når de ikke lytter til musik, viser studier. Også naturlyde, der ­typisk forbindes med noget positivt, dæmper smerterne. Mod kroniske muskelsmerter ved sygdommen fibromyalgi har musik ligeledes vist sig at gøre smerten mindre ubehagelig og intens. En beroligende spille­liste er ligeså effektiv som massage. Brugen af smertestillende medicin som morfin kan i nogle studier reduceres med op til 50 procent, når patienter ­lytter til musik. Skal man ­opereres uden fuld narkose, kan musik lede opmærksomheden væk fra smerten.

Mindre kalorieindtag

Dunkende rytmer får dig ­ubevidst til at spise mere, mens stille musik sammen med dæmpet belysning omvendt gør dig afslappet, så du spiser langsommere. Derved får mæt­heden tid til at melde sig, så du ikke overspiser, og samlet set vil du indtage færre kalorier.

Mindre angst

Dæmpet musik i lavt tempo og toneleje og i rolige omgivelser bidrager til at berolige dig, både i dagligdags situationer, eller hvis du er nervøs for et tandlægebesøg eller skal holde en tale. Tempofyldt musik med dunder og brag tenderer derimod til at øge pulsen og potentielt gøre dig mere stresset. En sammenlignende undersøgelse viser faktisk, at musik beroliger dig på samme niveau som massage eller et varmt bad.

Bedre søvn

Rolig musik er alletiders sovepille, der forbedrer søvnkvaliteten og mindsker de depressive symptomer, som er forbundet med dårlig søvn. Det viser afprøvninger af klassisk musik, der blev sammenlignet med brugen af lydbøger.

Rolig på sygehus

3-11 årige børn føler mindre smerte og er mindre urolige på skadestuen, hvis de hører musik, rapporterer forskere fra University of Alberta. Desuden viser undersøgelser, at musik kan lindre angst, smerte, tristhed og nedsat livskvalitet hos kræftpatienter, som er på sygehus.

Træn hårdere

Du følger ubevidst tempoet i musikken, når du træner. Løber du for eksempel i takt til en noget hurtigere rytme, end du normalt træner til, sætter du typisk farten op. I en undersøgelse faldt træningsintensiteten, når tempoet i et bestemt nummer blev sat ned, uden at deltagerne vidste det. Omvendt trænede de ubevidst hårdere, når samme nummer blev afspillet hurtigere. En anden undersøgelse viste, at cyklister kørte 11 procent længere med musik i ørerne i forhold til, når de ikke lyttede til musik.

Bedre restitution

Efter træning restituerer du hurtigere, hvis du lytter til musik. Hos personer på løbebånd rettede blodtryk, puls og fornemmelsen af at være klar igen sig hurtigere ind, når deltagerne hørte stille og rolig musik.