Sådan gør du: Drik mindre alkohol

Drikker du for meget alkohol? Her giver lægen, Jerk W. Langer gode råd, der ikke henvender sig til egentlige alkoholikere, men til de mange flere, som drikker i overkanten.

Det har været en sommer uden de sædvanlige festivaler og store komsammener. Men mit indtryk er, at der alligevel er blevet nydt en del glas herhjemme. Ofte flere, end godt er.

En kvinde anbefales som bekendt højst at drikke syv genstande om ugen, mens mandens indtag ikke bør overstige 14 genstande. Husk, at det ikke er en anbefalet ugentlig mængde, men maksimaldoser. Baggrunden er især, at risikoen for brystkræft, mave-tarm-kræft og forhøjet blodtryk synes at stige med selv små mængder alkohol – selv om der på det seneste er sået tvivl om forbindelsen til brystkræft. Der er mange andre problemer forbundet med et højt alkoholforbrug, og faren stiger, desto mere man drikker.

Læs også: Alkohol kan skade din sundhed og blandt andet øge risikoen for kræft

Omstændighederne er afgørende

140.000 danskere angives at være afhængige af alkohol, 585.000 har et skadeligt forbrug, og yderligere 860.000 drikker for meget i forhold til anbefalingen, ifølge Statens Institut for Folkesundhed.

Det er korrekt, at et ansvarligt alkoholindtag svarende til højst 7/14-grænsen synes at mindske faren for især blodprop og demens en anelse. Men alkohol er bestemt ikke en vidundermedicin, og du skal aldrig begynde at drikke for at blive sund. Gevinsten er meget større ved ikke at ryge, sørge for bevægelse og motion, samt spise fornuftigt.

Det betyder også noget, under hvilke omstændigheder du drikker. Det er direkte skadeligt at drikke sig fuld ved at indtage alle ugens genstande på én dag. Meget bedre er det at nøjes med lidt hver dag og kun drikke til et måltid, sådan som man klassisk gør i middelhavslandene.

Drikker du for meget alkohol, så tjek de følgende råd, der ikke henvender sig til egentlige alkoholikere, men til de mange flere, som drikker i overkanten.   

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Test dig selv: Drikker du for meget alkohol?

Før du går i gang:

  • Skriv en liste med gode grunde til at sætte forbruget ned. Måske vil du tabe dig, være sundere eller forbedre parforholdet.
  • Skriv dine undskyldninger for at drikke ned, og gennemtænk, hvor dårlige de egentlig er.
  • Sæt en grænse for, hvor meget du højst vil drikke.
  • Før dagbog over alkoholindtaget i fire uge. Hver gang du drikker alkohol, noteres art, mængde, tidspunkt og omstændigheder. Er der et klart mønster i, hvornår du drikker? Kan du i hver enkelt situation gøre noget andet end at drikke?

Når du går i gang:

  • Ingen alkohol deponeret i huset. Skal I have en flaske vin, så køb den til lejligheden.
  • Drik langsomt med små mundfulde. Drik vand eller andet harmløst før og efter.
  • Drik aldrig på tom mave, men kun til måltider. Og drik aldrig alkohol for at slukke tørsten.
  • Hold alkoholfrie dage. Så du opdager, at du kan komme gennem dagen uden alkohol.
  • Bliv væk fra selskaber, hvor massivt drikkeri udgør en central del af samværet.
  • Hold dig i gang med musik, motion, hobbyer, teater og alt det, der giver livet indhold, uden at indbyde til alkoholindtagelse.
  • Fortæl familie og venner om dit projekt.
  • Du sparer penge på at drikke mindre, så brug nogle af dem på noget, du ønsker dig.
  • Verden bryder ikke sammen, hvis du falder i. Tænk over, hvilke barrierer du stødte imod, skriv dine erfaringer ned, og brug dem konstruktivt til at gøre det bedre næste gang. Mange må prøve flere gange, før det lykkes. Opgiv ikke håbet. Hvert forsøg på at drikke mindre bringer dig nærmere målet. Til sidst skal det nok lykkes.

Læs også: Et enkelt glas rødvin er både sundt og usundt