Skru ned for stress: Find ro på 1 minut

Føler du dig presset? Med disse otte råd kan du på få sekunder komme ned i tempo og falde til ro. 

Jeg er egentlig ikke den mediterende type og slet ikke i længere sessioner ad gangen. Men min bedre halvdel presser mig lidt, og med udgangspunkt i tidens mange stressende udfordringer synes jeg, at vi i denne uge skal se på, hvordan man på få sekunder kan komme ned i tempo og falde til ro. Du mærker den beroligende effekt med det samme, når akut stress truer, hjertet banker løs, og kroppen gennemstrømmes af stresshormoner.

Nogle gange om dagen

I det hele taget er det en alle tiders idé nogle gange om dagen at benytte et minuts penge til at koble af og komme ned i tempo med en mental pause, hvor du fokuserer på vejrtrækningen. Længere tid tager det nemlig ikke med de simple øvelser, som jeg præsenterer dig for her på siden, som du kan have liggende i værktøjskassen.

Gode råd

  • At tælle for sig selv er den simpleste øvelse. Tæl 1 ved indånding, 2 ved udånding, 3 ved indånding og så videre frem til 10. Start forfra, indtil der er gået et minut.
  • Tag en rolig indånding, og tæl undervejs. Ofte når man til 3, 4 eller 5, men tallet er ikke vigtigt, så længe det føles behageligt for dig. Øvelsen går ud på, at du nu puster ud igen på samme tal. Gentag øvelsen i et minut.
  • Læg den ene hånd på brystkassen og den anden på hjertet, eller hold en finger på halsen, for du skal nemlig tælle pulsen. Træk langsomt vejret ind gennem næsen i løbet af fire pulsslag, og pust langsomt ud igen på de næste fire pulsslag. Gentag øvelsen i et minut.
  • Træk vejret ind, mens du tæller til fire. Hold vejret, og tæl igen til fire. Ånd ud, mens du tilsvarende tæller til fire. Hold igen vejret, og tæl til fire. Gentag i et minut.
  • Luk højre næsebor med højre tommelfinger, og foretag en indånding og udånding gennem venstre næsebor. Skift så til at lukke venstre næsebor med højre pegefinger, og tag en vejrtrækning gennem højre næsebor. Bliv ved med at skifte mellem næseborene i et minut.
  • Sænk højre øre ned mod højre skulder, og træk vejret ind og langsomt ud igen gennem munden i alt fire gange. Skift så side. Fokusér på at løsne spændinger i kroppen. Gentag øvelsen i et minut.
  • Tag en dyb indånding, som om du puster en ballon op inde i maven. Læg gerne en hånd på maven imens. Hold vejret et par sekunder, og pust så al luften ud af ballonen igen. Gentages i et minut.
  • Stå op med håndfladerne samlet foran dig, og tag en dyb indånding gennem næsen. Læg venstre hånd på hoften, og sænk højre arm ned langs siden. Pust ud, mens du bøjer kroppen mod venstre. Ret kroppen op igen, saml håndfladerne foran dig. Gentag øvelsen til modsatte side. I alt et minut.

Tip: For at kunne fokusere fuldt på øvelsen, kan du med fordel indstille timeren på din smartphone til et minut.