Styrk immunforsvaret: Husk at få D-vitamin

Husker du at få nok D-vitamin i dagligdagen? Hvis ikke, så giver læge Jerk W. Langer dig et par gode råd til, hvordan du kan få mere D-vitamin. Du kan læse dem nedenfor.

I disse tider er det vigtigt at optimere ­immunforsvaret bedst muligt til at beskytte SARS COV-2 virus, der har præget vores samfund de sidste år. Heldigvis er de fleste godt beskyttet mod svære corona forløb af vaccinationer.

Lad det være sagt med det samme: effektiv smitteforebyggelse handler først og fremmest om vaccination, sund fornuft, afstand og god håndhygiejne.

Komplicerede forløb

Men mange rammes stadigvæk af ­COVID-19, og nogle får et kompliceret forløb med senfølger. Meget tyder på, at faren for komplicerede forløb stiger ved overvægt, problemer med blodtryk og kolesterol, type-2 diabetes og andre forhold, der svækker kroppen.

Så ved at spise ordentlig mad samt holde kroppen fysisk i gang kan du styrke kroppens modstandskraft og forhåbentlig nedsætte faren for et kompliceret forløb ved smitte. Her vindes det store slag. Desuden kan du formentlig give modstandskraften et ekstra skub ved at have vitamin D i tankerne.

En ny undersøgelse fra Statens Serum Institut viser, at COVID-19 rammer hårdere, hvis man har lavt D-vitaminindhold i blodet, idet risikoen for et alvorligere sygdomsforløb omtrent fordobles. Undersøgelsen omfatter 447 personer, som alle testede positiv for SARS COV-2 i foråret 2020.

De havde alle i forvejen en blodprøve liggende i Danmarks Nationale Biobank, som forskerne anvendte til at fastslå deltagernes D-vitaminstatus. Ved hjælp af oplysninger fra lands­patientregisteret kunne forskerne beregne, hvordan højt D-vitamin i blodet nedsatte ­faren for svære komplikationer.

Forkølelser og humørdyk

Så lige nu bør du gøre en indsats for at sikre den nødvendige mængde D-vitamin. Om sommeren går det for mange af sig selv, fordi vitaminet dannes i huden under solbestråling.

I vinterhalvåret laver vi derimod næsten ikke vitamin D i huden. Blandt 9.249 personer i Vejle faldt D-vitaminmængden i blodet gradvist i løbet af vinteren og lå meget lavt i februar. Selv hos dem, der spiste en almindelig vitaminpille. Så det er vigtigt at tænke D-vitaminfornuftigt.

De første tegn på mangel er muskelsmerter, hyppige forkølelser og andre luftvejsinfektioner, samt dyk i humøret.

Mange hilsner Jerk W. Langer.

Sådan får du D-vitamin:

  • Fede fisk er den bedste kilde. Et stykke laks på 70 gram giver typisk 30 mikrogram vitamin D og dækker fint selv i den mørkeste vinter. Andre gode fisk er regnbueørred, hellefisk, sild, makrel, torskerogn, sardin, og hornfisk. Det smarte ved fede fisk er dine bonusgevinster i form af mineralerne selen og jod, omega-3 fiskeolier, samt mættende proteiner af højeste kvalitet. Makrel i tomat, som de fleste børn godt kan lide, er strålende med hensyn til D-vitaminer.
  • Vælger du at tage en daglig pille, synes jeg, at dosis som udgangspunkt bør ligge i størrelsesordenen 20-25 mikrogram om vinteren. Alt tyder på, at doser under 100 mikrogram dagligt for voksne og større børn er uskadelige, men så højt mener jeg ikke, at du bør gå uden lægens samtykke.
  • Har lægen målt et lavt D-vitamin på grund af symptomer såsom muskelsmerter og træthed, skal du formentlig tage tilskud. Typisk vil man gerne have tallet op på 75. Måles dit D-vitamin eksempelvis til 35, beregnes din dosis som 75 minus 35, det vil sige 40 mikrogram om dagen i nogle måneder, hvorefter lægen formentlig tager en ny blodprøve.
  • Sundhedsstyrelsen anbefaler året rundt 20 mikrogram D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 milligram kalcium til personer over 70 år, plejehjemsbeboere og mennesker med øget risiko for knogleskørhed uanset alder.
  • 10 mikrogram D-vitamin dagligt anbefales året rundt til 0-2-årige, gravide, børn og voksne med mørk hud, børn og voksne som bærer tildækkende påklædning om sommeren, samt personer der ikke kommer udendørs til daglig eller undgår sollys, ifølge Sundhedsstyrelsen.
  • Mængden af vitamin D anføres gerne som mikrogram, men internationale enheder, forkortet IE eller IU, benyttes også. Her gælder, at 25 mikrogram = 1.000 internationale enheder. Procenttallet på pakningen beskriver, hvor stor dosis er i forhold til officielt anbefalet dagsdosis.