Sundere jul: Bevæg dig i december

Daglig bevægelse styrker humøret, brænder kalorier af, og skaber fred og ro i en måned, der ellers let kan blive stressende.

Det er så vigtigt at bevæge sig her i december, for ingen af os kan vist sige os fri for at spise og drikke mere end ellers, fylde på med konfekt og andre kaloriebomber samt dovne for meget foran tv. Og selv om det er noget så hyggeligt, så skaber det altså også en masse gode grunde til få kroppen i sving. Efter blot få dage med julefrås og inaktivitet kan vi måle begyndende skader i blodprøver. Scanninger af mavens indre viser direkte, hvordan det farlige inflammatoriske fedt begynder at hobe sig op mellem organerne og i leveren.

Godt for mange ting

Daglig bevægelse sætter gang i fordøjelsen, så du slipper for julens ellers trofaste følgesvende som mavepine, sure opstød og forstoppelse. Også julehumøret får yderligere en tak opad, når muskelbevægelserne laver humørstoffer i hjernen. Og så er det tiltrængt at holde blodtrykket nede, da julemaden indeholder masser af salt.

Let til moderat

Du skal altså ikke vokse sammen med sofaen. Men du behøver heller ikke ødelægge julestemningen ved at drøne i fitnesscenter i tide og utide. Medmindre du har lyst, selvfølgelig. Koncentrer dig i december om den lette til moderate fysiske aktivitet, gerne ved at bygge masser af bevægelse ind i de mange aktiviteter, som vi alligevel udfører, eksempelvis juleindkøb.

7 tips til bevægelse i julen

  • Skab bevægelse, hver gang du får muligheden. Spørg altid dig selv: Kan jeg gøre dette lidt mere motorisk besværligt, eksempelvis parkere længere væk fra supermarkedet, så varerne skal slæbes ved håndkraft.
  • Vær med til at gøre hjemmet klar til julen. Hæng julepynt op, få klaret de småopgaver, der har ventet for længe, kom i bund med vaskekurven, støv bogreolerne af; ja, brug bare fantasien. Og tag selvfølgelig en ordentlig omgang oprydning, når der kommer julegæster. At støvsuge, vaske gulve, tørre af, rengøre badeværelse og køkken forbrænder masser af kalorier.
  • Når gæsterne er gået igen, er den efterfølgende oprydning og rengøring ekstra bonustræning.
  • Gå en lang tur sammen med familie, venner og kolleger både før og efter et større måltid, så bliver I alle sammen friskere og gladere. Afhængig af selskabets sammensætning kan I udfordre hinanden med sjove balanceøvelser, lege fangeleg eller bare nyde turen.
  • Juleshop først på dagen, før de andre får øjne. Så du slipper for stress og lange køer. Tag ordentlige sko på, og gå til undervejs.
  • At bære på julens indkøb er alletiders styrketræning. For ikke at forslæbe dig til en dårlig ryg, så du i bogstaveligste forstand må ligge vandret resten af julen, kan du placere noget af det tunge i en rummelig rygsæk, så ryggen ikke belastes skævt.
  • Stå op, mens du pakker jule­gaverne ind. Stå også op sammen med gæsterne før en julefrokost i stedet for at sætte jer allerede fra start af.