Træer gør dig yngre

10 træer mere på gaden omkring boligen kan få én til at ­føle sig så meget sundere, at det statistisk vil svare til, at man blev 7 år yngre.

Det foregår ikke kun i hovedet, at man f­øler sig ­raskere omgivet af træer. Vi bliver reelt set også sundere, for kredsløb, blodtryk, vægt og blodsukker ligger bedre svarende til, at man var 1,4 år yngre i gennemsnit, konkluderer en overraskende ­undersøgelse, som canadiske forskere præsenterer i ­fagtidsskriftet Scientific Reports.

Beregningerne har taget hensyn til forskelle i indkomst og andre faktorer, som ellers kunne forklare noget af sammenhængen.

Lyst til at være udenfor

Man kan godt undre sig, for hvad i alverden ligger der dog bag denne spændende forbindelse mellem træer på gaden og sundhed? Jeg tænker, at der er flere muligheder. Nærliggende er der, at træerne gør det mere attraktivt at være udenfor, fordi vi da alle synes det er rart at være i naturen.

Man har simpelthen mere lyst til at forlade hjemmet og komme ud i det grønne. Så følger det helt automatisk med, at man bevæger sig mere og får motion samt mere sollys, der er meget vigtigt for at løft humøret. Sollyset danner også D-vitamin, som er vigtigt for at modvirke depression.

På samme måde ved vi, at når man bor tæt på en park i byen, så bevæger man sig mere, fordi man får lyst til at gå en tur. Så du behøver altså ikke være villaejer for at drage nytte af træerne.

I skoven uden smartphone

Tænk også på skovbadning, der intet har med en balje vand i skoven at gøre, men er den japanske naturterapi shinrin-yoku, som især benyttes mod stress.

Man opholder sig i skoven et par timer eller mere uden smartphone og andre forstyrrende elementer, mens man går langsomt uden mål, indånder skovens dufte, lytter til vindens ­susen og fuglenes pippen, ligger i skovbunden og kigger på de mange nuancer i farver og lys, føler på træernes bark, dypper måske tæerne i et vandløb. Man er simpelthen mindful og i ét med natur og træer. Du kan prøve skovbadning på aftenskoler og hos flere ­behandlere herhjemme.

Mindre stress

Der er begyndende forskningsmæssige tegn på, at ophold i skoven ved at afstresse kan være med til at sænke blodtrykket, styrke immunforsvaret, løfte humøret, dæmpe smerter, forbedre søvnen samt give mere overskud og energi.

Også haveejere stresser mindre end andre, kan jeg huske en opgørelse fra Skov & Landskab på Københavns Universitet konkluderede for efterhånden mange år siden. Jo mere man er i det grønne, desto mindre stresser man, også fordi ophold og sanseoplevelser i naturen er med til at skabe mening i dagligdagen, siger forskerne.

Helt i tråd hermed har forskere målt blodgennemstrømningen i hjernen på mennesker, der gik en tur enten henad en villavej med træer eller langs en trafikeret vej. Træerne var med til at nedsætte blodgennemstrømningen til et hjernecenter, der ellers bruges til at tænke negative tanker om dagligdagen og tilværelsen. Hjernen faldt med andre ord til ro og så lysere på livet.

Blomster derhjemme

Nu kan vi jo ikke bare plante løs på gader og stræder, og mange af os bor steder, hvor træerne ikke fylder alverden på vejen. Så må man gøre en indsats i hjemmet.

Friske blomster i stuen er med til at skabe glæde. Et forsøg viste, at selv om man måske kun bemærker blomsterne ud af øjenkrogen om morgenen, er de alligevel nok til at give mere energi dagen igennem. Stueplanter på kontoret og andre arbejdspladser synes at reducere stressniveauet, mindske sygefraværet, samt øge produktiviteten i virksomheden. ­

Mekanismen er ifølge norske universitetsforskere, at planterne nærmest snyder kroppen til at tro, at man befinder sig udendørs. Det er med til at rette op på døgnrytmen, der ellers slumrer lidt hen, fordi man er ­indenfor. Så der er alle mulige gode grunde til at omgive sig med planter eller komme udenfor. Samt på den lange bane støtte ­initiativer, der gør vores hjem, by og miljø endnu grønnere.

Mange hilsnerJerk W. Langer.