Kulden slider: Hjælp huden

Vinteren kan være hård på mange måder. Det gælder også for huden. Læge Jerk W. Langer guider dig til, hvordan du kan passe på din hud i den kommende vinter. 

Vinteren kan være slem for huden, fordi den lave luftfugtighed tærer på hudens fugt, så den tørrer ud og mister det ­naturlige ydre fedtlag samt får revner, sprækker, skæller og bliver irriteret.

Det sker både udendørs i kulde og blæst, samt indendørs i det opvarmede hjem, selv om vi denne ­vinter har sat temperaturen et par grader ned for at spare på den kostbare energi.

Mere udsat med alderen

Særlig belastende er de skift, som huden udsættes for gennem dagen, når man bevæger sig mellem at være ude i kulden og så kommer indendørs igen. Ansigt, hænder, arme og ben er særlig sårbare for tørhed, og der er tendens til, at problemet bliver mere udtalt med alderen.

I denne uge får du en række tips til at give huden ekstra omsorg i de kolde måneder, som jeg blandt andet har læst om i Fagbladet Kosmetik.

Vintertips til huden:

  • En fed dagcreme tilfører masser af fugt. Ofte står der ”rich” på krukken. Påfør eventuelt et fugtende serum under dagcremen.
  • Er du meget udendørs, eller er frosten hård, så anvend ansigtsolie i stedet for creme. Eller læg olien oven på cremen. En vegetabilsk olie er bedst, fordi huden så stadigvæk kan ånde. Mineralske olier kan derimod virke tilstoppende.
  • I tørt indeklima med udtørrende air­condition eller radiatorvarme kan du dagen igennem pifte huden op med en fugtgivende mist i sprayform.
  • Har du ikke gjort det endnu, så skru termostaterne lidt ned derhjemme. Ikke kun for varmeregningens skyld, men også fordi det kan lindre, såfremt huden klør meget.
  • Læberne er mere udsatte, fordi de ikke har det samme naturlige beskyttende fedtlag som resten af huden. En god læbepomade, gerne baseret på mineralsk olie, danner en beskyttende film.
  • Rens huden omhyggeligt om aftenen, og benyt en nærende natcreme, så huden opbygges optimalt under søvnen.
  • Skrappe sæber er bare uheldige om vinteren, da de fjerner det ydre beskyttende fedtlag. Vælg en mild sæbe uden overflødige ingredienser og pH-værdi omkring 5. I ansigtet kan du anvende milde rense­produkter i stedet for.
  • Også afspritning slider på hudens fedtlag. Men den kan være svær at undgå alt afhængigt af, hvordan det går med corona-situationen Tilsætning af ­eksempelvis glycerol til håndspritten mindsker problemet.
  • Overvej at benytte en fugtgivende håndcreme efter håndvask.
  • Barbering kan irritere den vintertørre hud, så det taler for at benytte en beroligende balm, gel eller creme.
  • Et varmt bad føles skønt, når kroppen skal varmes op i kulden. Men stå ikke for længe under bruseren, for det varme vand fjerner det naturlige beskyttende fedtlag og udtørrer og irriterer hermed huden. Et kort brusebad er nok. Allerbedst er lunkent vand, hvis du kan holde det ud. Jo koldere vandtemperatur, desto bedre, også for energiforbruget.
  • Smør efter badet huden godt ind i fugtighedscreme for at holde på fugt og fedtstoffer.
  • Vær varsom med at eksfoliere for at fjerne døde celler, da huden er mere sårbar i denne årstid. Især hvis din hud i forvejen er sensitiv.
  • Vanter og handsker dækker hænderne imod hårdt vejr og beskytter neglene mod at flække og spalte. På hændernes overside er huden tyndere end mange andre steder på kroppen og har ikke ret mange smørende kirtler, så ekstra omsorg er nødvendig. Benytter du uldhandsker, så tag en tynd bomuldshandske på inderst, så ulden ikke irriterer.
  • I sne skal huden beskyttes med solfaktorpræparat. Især når du i bjergene er tættere på solen. Genskin fra sne og is øger bestrålingen på huden, hvorfor mindst solfaktor 30 er et must, når du spænder skiene på. Husk UV-blokerende læbebalsam. Særlige vintercremer er velegnede til skiferie.
  • Sved og ophedning kan fremkalde kløe og irritation, så klæd dig passende på. Gerne i lag, så du nemt rammer den rette temperatur. Tag vådt tøj og sko af så hurtigt som muligt.

Mange hilsner Jerk W. Langer.