Sådan passer du på hjertet

Din livsstil er afgørende for dit hjerte, påpeger læge Jerk W. Langer. Her får du gode råd til, hvordan du passer godt på dit hjerte.

Masser af danskere tager hjertemedicin for blodtryk, kolesterol, hjerterytmeforstyrrelser, brystsmerter, svag pumpefunktion, blodfortynding og andre tilstande. Det medvirker klart til, at hjerte-kar-sygdomme i dag er mindre hyppige end for nogle årtier siden, selv om de stadigvæk er den største dræber herhjemme.

Læs også: Let motion - også sundt

Medicin må imidlertid aldrig blive en sovepude, der får os til at slække på den sunde livsstil, hvor især det færre antal rygere, hjertevenlig kost samt mere bevægelse og motion hjælper gevaldigt på statistikken. Det er der desværre en risiko for, mener forskere, som har fulgt over 40.000 finner gennem 13 år. Dem, der undervejs begyndte at tage hjertemedicin, var mere tilbøjelige til efterfølgende at tage på i vægt samt motionere mindre sammenlignet med dem, som ikke tog medicin. Det tyder på, at medicinen fik nogle til ikke mere at gide gøre en indsats omkring de sunde vaner. Til gengæld var dem på hjertemedicin bedre til at holde op med at ryge samt drikke mindre alkohol, skriver fagtidsskriftet Jama.

I denne uge viser jeg dig, hvor du virkelig vinder meget ved at hanke op i livsstilen.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Sænk blodtrykket uden medicin

7 ting, du selv kan gøre: 

  • Rejs dig op mindst hver time for at sætte gang i de enzymer, der renser blodet. Timevis af passivitet på stol og sofa øger risikoen for blodpropper, også selv om du træner flere gange om ugen. Hvorfor? Fordi manglende bevægelse presser blodets indhold af fedt, kolesterol og sukker i vejret. 
  • Er du trist, stresset og vred, dræber det ikke blot humøret, men kan også skade hjertet, såfremt tingene fortsætter med at plage dig dag ud og dag ind. Holder man vreden inde i sig selv, lever man livet farligere, viser forskning. Tal ud om tingene, slå i bordet, og reager udad i stedet for at blive frustreret.
  • Husk tandbørste, tandtråd samt regelmæssige tandeftersyn. Betændt tandkød skader hjertet, fordi bakterierne skaber betændelse i kroppen, der kan fremme udviklingen af åreforkalkning og blodpropper.
  • Drik højst en daglig genstand som kvinde og to som mand. Små mængder alkohol reducerer faren for blodpropper, men for meget har stik modsat virkning, især fordi blodtrykket ryger op. Samtidig indeholder alkohol forfærdelig mange kalorier. Brug aldrig sundhed som undskyldning for at drikke.
  • Lad rødt kød være tilbehør, ikke hovedret. Kød fra svin, okse, kalv og lam indeholder meget mættet fedt, og især det forarbejdede kød i pålæg, bacon, pølser og skinke øger faren for blodpropper samt kræft i tyktarmen. Spis fisk i stedet.
  • Du bør kende dit blodtryk, kolesteroltal og blodsukker. Ligger de for højt, er du på vej mod blodprop, slagtilfælde og type 2-diabetes. Er det længe siden, du blev tjekket, kan tiden være inde til det igen. Husk, at selv om du ingen problemer havde som 34-årig, kan der altså godt være sket noget, når du bliver 54 år.
  • At rygning er hjertets værste fjende, har vi hørt til uendelighed. Færre ved, at passiv rygning også er direkte forbundet med blodpropper.

Læs også: Din søvn afslører, hvor stærkt dit hjerte er