Husk at hælde væske på: Tab dig med postevand

Hvis du ønsker at tabe dig, kan nøglen til dit vægttab være vand. Mere drikkevand går nemlig hånd i hånd med sundere kostvaner. Her giver læge Jerk W. Langer dig tips til at få væskebalancen på ret køl, uden at du fylder dig med for mange kalorier.

Der er mange gode grunde til at tage et helt almindeligt glas vand, når du er tørstig: Det er nemt, billigt, miljø- og klimavenligt samt sundere. Og så hjælper det med til at kontrollere vægten, viser forskning.

Blandt over 18.000 personer i undersøgelsen viste det sig, at de, som drak mest postevand i dagligdagen, samtidig indtog færre kalorier, drak mindre sodavand samt spiste mindre fedt, sukker, salt og kolesterol. Jo mere vand de drak, desto færre kalorier kom der indenbords i dagens løb, og et par glas vand ekstra om dagen kunne sagtens betyde 200 kilokalorier mindre dagligt. Det bliver altså til nogle kilo i løbet af et år.

Ønsker du at tabe dig i vægt, skal du drikke mere vand på bekostning af andre væskeformer, især de kalorieholdige drikke. Det er egentlig indlysende, men læg mærke til, hvordan mere drikkevand går hånd i hånd med generelt sundere kostvaner og dermed mindre fedt, sukker, salt og kolesterol. De sunde vaner følges ad og fremmer hinanden.

Læs også: Kaffe redder liv: Drik med god samvittighed

Glemmer du at drikke

Man skænker sjældent vand en tanke, medmindre man er tørstig. Drikker du for lidt, risikerer du at blive dehydreret. Advarselstegnene er – foruden tørst – at du føler dig mat og svag, får ondt i hovedet, er svimmel og utilpas på grund af faldende blodtryk, har svært ved at koncentrere dig, får slap hud, tør hals, samt mørk og sparsom urin.

Hvor meget vand bør du så drikke om dagen? Svaret er simpelt, for du skal drikke vand, når du er tørstig. Drik først og fremmest almindeligt postevand, gerne suppleret med te og i et vist omfang også kaffe. Kroppen har brug for omkring 2,5 liter vand om dagen. Op mod en liter får du automatisk gennem maden, så der skal drikkes halvanden til to liter vand for at opretholde væskebalancen.

Behovet stiger selvfølgelig, når det er varmt, eller du er fysisk aktiv og sveder for at komme af med overskudsvarmen. I svære tilfælde taber du da nemt en liter i timen.

Helt små børn og ældre har størst risiko for at komme i væskeunderskud. Nogle ældre mennesker drikker for lidt vand på grund af svækket tørstfornemmelse eller vanddrivende medicin. Alkohol virker vanddrivende, hvilket forklarer hovedpinen ved tømmermænd.

Se også: Tabte 10 kg: Jeg fik nyt selvværd

Gode råd:

  • Almindeligt postevand er den absolut bedste, billigste og nemmeste løsning og bør være dit førstevalg, når du er tørstig.
  • Sæt fra morgenstunden en stor karaffel med vand på køkkenbordet og sørg for at drikke den i dagens løb. Det er særligt nyttigt for ældre, som dermed hele tiden mindes om at få væske.
  • Føles postevand for kedeligt eller smager det ikke godt, kan du peppe det op med en skive citron, lime, appelsin eller en ganske tynd opløsning af hyldebær eller ribs.
  • Du kan også friske det op med en omgang kulsyrebrus med en af de populære sodavandsmaskiner til hjemmebrug.
  • Danskvand på flaske smager godt og frisk, men literprisen er høj, og det har ingen sundhedsmæssige fordele frem for det langt billigere vand fra vandværket.
  • Te er sundt og kaloriefattigt, så drik endelig løs. Uden sukker.
  • Kaffe har ry for at være vanddrivende. Heldigvis er den væskedrænende effekt minimal, såfremt du er vant til at drikke kaffe, og det tæller positivt med i væskebalancen.
  • Mælk kan dække en del af væskebehovet og giver dig også D-vitamin og calcium. Begræns dog kalorieindtaget fra mælkefedt ved at vælge fedtfattig minimælk eller skummetmælk.
  • Frugter og grøntsager er skjulte væsketilskud, blandt andet citrusfrugter, melon og ananas.
  • Frugtjuice indeholder lige så mange kalorier som sukkersødede sodavand, men giver også vitaminer, mineraler og plantestoffer. Juice er bestemt bedre end sodavand, men hold dig til moderate mængder.
  • Suppe til frokost er en god væskekilde. Men pas også her på kalorierne, hvis du er vægtbevidst.

Læs også: Camilla Framnes: Sådan holder jeg mig slank