Spørg lægen

D-vitamin om vinteren: Så meget skal du tage

9. november Af Thilde Sangild Villemann
Foto: Colourbox
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man tager D-vitamintilskud i vinterhalvåret. Bliv klogere D-vitaminer og retningslinjerne her.
D-vitaminer

Så er det ved at være den tid, hvor det er godt at tage D-vitaminer. Herunder kan du læse om Sundhedsstyrelsen retningslinjer for D-vitamintilskud.

Tidligere var anbefalingen, at børn under 4 år dagligt skulle tage D-vitamin, men i sommeren 2021 blev anbefalingerne ændret til også at omfatte børn over 4 år og voksne, som rådes til at tage tilskud af D-vitamin fra oktober til april.

Du kan læse retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen her.

Personer, der er særligt udsatte for D-vitaminmangel, anbefales at tage tilskud hele året.

Det er simpelthen så ofte gråvejr i Danmark, at vi ikke får nok sollys, og dermed danner vi ikke nok D-vitamin.

Det er grunden til, at anbefalingerne blev ændret.

Hvis du mangler D-vitamin, kan du få symptomer som træthed, muskeltræthed, dårligt humør eller smerter i knoglerne.

Fakta

Børn over 4 år og voksne anbefales at tage et dagligt tilskud på 5-10 µg D-vitamin i vinterhalvåret (oktober til april). Mindst 10 µg D-vitamin som tilskud dagligt hele året anbefales til:

  • Børn 0-4 år (D-dråber).
  • Gravide og kvinder, der ammer.
  • Børn og voksne med mørk hud.
  • Børn og voksne, som bærer en tildækkende påklædning om sommeren.
  • Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys.

Med eller uden kalk

Langt de fleste mennesker optager D-vitamin fint fra tabletter. Enkelte optager dog ikke tabletterne, og de rådes til at tage dråber med D-vitamin.

Når man køber D-vitamintabletter, findes tilskuddet både med og uden kalcium.

Det skyldes, at D-vitamin går hånd i hånd ind i cellerne sammen med kalcium. Hvis du allerede får kalcium (kalk) fra mælk og ost, er det ikke nødvendigt at købe D-vitamin med kalcium.

Men hvis du ikke får kalk i kosten, er det en god idé at vælge D-vitaminer med kalcium.

Tabletter med kalcium kan give lidt tendens til forstoppelse, og derfor anbefaler vi kun at købe tabletterne med kalcium, hvis man ikke får nok kalk fra kosten.

Der er en grænse D-vitamin-indholdet i tabletterne måles i mikrogram.

Det er en måleenhed, der sjældent bruges, og derfor forvirrer den mange. Men et mikrogram er lig med 1/1.000.000 gram.

Mange spørger, om man kan få for meget D-vitamin, og det kan man godt. D-vitamin er et fedtopløselig vitamin, og derfor kan man blive forgiftet, hvis man får meget store doser.

Sundhedsstyrelsen har øvre grænser for, hvor meget D-vitamin man skal have, men de er et pænt stykke over de anbefalede daglige doser:

For små børn på 0 til 6 måneder er grænsen på 25 µg, for børn fra 6 måneder til 10 år er grænsen 50 µg, og for børn fra 11 år og voksne inklusive gravide og ammende er den 100 µg dagligt.

Fakta

Mangel på D-vitamin giver ofte meget lette symptomer. I mere udtalte tilfælde er de mest almindelige symptomer:

  • Smerter og nedsat kraft i musklerne
  • Smerter i knoglerne
  • Dårligt humør
  • Træthed

Dyr blodprøve

Din læge kan måle dit niveau af D-vitamin i en blodprøve, men det er en af de dyreste blodprøver, vi kan tage.

Man siger, at man kan tage D-vitamin i flere år for samme pris, som blodprøven koster.

Derfor er anbefalingen ikke, at vi løbende tager blodprøver, men at alle tager tilskuddet, som anbefalet.

Ekstrem mangel på D-vitamin kan hos børn medføre sygdommen rakitis, der også er kendt som engelsk syge.

Det er en sygdom, hvor knoglerne bliver bløde, fordi kalk ikke kan optages i knoglen, når der ikke er D-vitamin.

Rakitis ses meget sjældent i Danmark, fordi sundhedsplejerskerne er gode til at sørge for, at alle små børn anbefales D-vitamintilskud.

Konklusionen må være, at vi alle må ud at købe D-vitaminer til den kolde, mørke vinter.

Om du køber dem på nettet, på apoteket eller i supermarkedet er ligegyldigt. Bare du husker at få dem købt – og at spise dem.

Og har du glemt at tage tilskuddet i et par dage, må du godt tage syv tabletter om søndagen.

Du er stadig ikke over den øvre grænse for, hvad man kan tåle af D-vitamintilskud.

God fornøjelse!

Skriv til Thilde

Du kan spørge Thilde om alt vedrørende sundhed og sygdom. Eller skriv til hende, hvis du har en morsom eller tankevækkende oplevelse som patient, pårørende eller ansat, du gerne vil dele med læserne.

Skriv til e-mail: [email protected]

Eller til adressen:

Thildes konsultation
Havneholmen 33
1561 København V

Sponsoreret indhold