12 gode råd til et længere og sundere liv

Drømmer du også om at kunne nyde din pension fuldt ud? Her får du 12 gode råd fra læge Jerk W. Langer til et længere liv i en rask krop.

Spiser du fornuftigt, holder vægten, lader være med at ryge, drikker alkohol sparsomt og bevæger dig dagligt, kan du som kvinde forvente at leve helt op til 14 år længere end de kvinder, der ikke vælger samme sunde levevis. For mænd er den tilsvarende gevinst op til 12 år.

Netop de fem overnævnte ting udpeger forskere fra Harvard T.H. Chan School of Public Health som afgørende for et længere og sundere liv.

Det vigtige er, at de ekstra leveår også er raske leveår. Man har ikke rigtig glæde af at blive meget gammel, hvis man er hæmmet af gigt og smerter i hele kroppen, hverken kan se eller høre, samt er blevet dement.

Den helt store gevinst ved at følge sunde leveråd er jo ikke så meget, at man bliver tudsegammel. Meget vigtigere er det, at nogle af os slipper for at dø alt for tidligt, samt at vi får mange flere raske leveår undervejs, og kan nyde alderdommen fuldt ud.

Jerks 12 gode råd

  1. Hold din krop i gang mindst en time om dagen ved at cykle, gå og bære ting.
  2. Brug spildtiden foran tv til at træne lidt med vægte, lave planke, arm-strækninger og så videre. Rejs dig fra sofaen, når fjernsynet sender reklamer, og foretag dig noget mere fornuftigt som at tømme opvaskemaskinen, pakke skoletasker og tilsvarende.
  3. Styrketræn musklerne mindst to gange 45 minutter om ugen. Erfaringsmæssigt klares det bedst i et fitness-center. Men du kan også gøre rent, ordne have, rydde op og vaske vinduer, for alt tæller med.
  4. Træn hjerte og kredsløb, altså konditionen, med rimelig hård svømning, løb, cykling, fodbold og tilsvarende mindst to gange 45 minutter om ugen.
  5. Fedtet på maven er særligt farligt og vigtigere for helbredet end din samlede vægt. Hold taljemålet under halvdelen af din kropshøjde. I hvert fald under 60 procent.
  6. Få din nattesøvn, så du føler dig frisk og klar til dagens opgaver. Dårlig søvn øger faren for mange sygdomme.
  7. Lad grøntsager være din hovedret, mens det øvrige er tilbehør.
  8. Skær kraftigt ned på hvidt brød, pasta, hvide ris, sodavand, slik, snacks, kager og andre kilder til hurtigt optageligt sukker.
  9. Spis i stedet naturlig mad og ordentlige råvarer, der er forarbejdet mindst muligt og tilsat færrest mulige kunstige stoffer.
  10. Vælg fuldkornsprodukter, hver gang det er muligt.
  11. Spis fisk mindst fire gange om ugen som frokost eller aftensmad. Meget gerne fede fisk som laks, makrel, sild, ørred, sardin og helleflynder.
  12. Drik højst en genstand alkohol dagligt som kvinde og højst to genstande som mand. Drik kun til måltider.