Stop de urolige ben: Bliver du vækket?

Oplever du uro i benene? Læge Jerk W. Langer giver dig en række råd, som bør afhjælpe uroen. 

Rigtig mange danskere plages af uro i benene om natten. Den kriblende, stikkende, sovende, brændende eller smertende fornemmelse er værst i hvile, især når man er kommet i seng om aftenen. Så er man nødt til at bevæge benene, måske endda stå op på grund af nogle ufrivillige ryk.

Hos de fleste er tilstanden ubehagelig i perioder, men trods alt til at leve med. Hos andre er det så slemt, at nattesøvnen forstyrres, også for sengepartneren, når man må op for at gå uroen ud af benene. Man bliver naturligvis mere træt, sløv og dårligt fungerende i dag­timerne. Tilstanden kaldes for restless legs eller rastløse ben og begynder oftest i 50-60-årsalderen. Kvinder kan desuden mærke det sidst i graviditeten, og risikoen stiger for hvert svangerskab.

Ved ikke hvorfor

Hvorfor benene opfører sig på den tossede måde, ved vi grundlæggende ikke. Andre familiemedlemmer kan have de samme symptomer, så arvelighed betyder noget for hver tredje ramte. Nogle har jernmangel. Desværre er der ingen umiddelbar patentløsning mod denne meget almindelige tilstand. Lægen kan udskrive et receptpligtigt lægemiddel mod tilstanden, der er små doser af parkinsonmedicin. Men prøv først nogle af rådene her på siden. Ingen råd hjælper alle, så du må gøre dine egne erfaringer.

Gode råd

  • Udstræk lægmusklerne før sengetid ved at vælte træer: Støt hænderne mod en væg. Sæt det ene ben bagud med helt strakt knæ og tryk hælen i jorden. Læn roligt kroppen fremad, så det spænder i akillessenen, og hold strækket et halvt minuts tid. Ryk ikke, men udfør strækket roligt. Gentag med det andet ben.
  • For meget koffein udløser hos nogle symptomerne, så det er et forsøg værd at droppe koffeinindtaget fra kaffe, te, cola og chokolade. Man kan få koffeinabstinenser de første dage med hovedpine, rysten på hænderne og sløvhed, men den pris betaler man nok for en ordentlig nattesøvn.
  • Stillesiddende livsstil forværrer tendensen. Gå en tur hver dag i rask tempo. Men lad være med at træne for tæt på sengetid.
  • Tager du medicin, så tal med lægen om, hvorvidt urolige ben kan være en bivirkning, blandt andet til antihistaminer og antidepressiva. Måske kan behandlingen da justeres.
  • Er du nødt til at arbejde stillesiddende i længeretid eller køre en lang turi bilen, så gør det om muligt om formiddagen.
  • Alkohol, tobaksrygning og nikotinprodukter til rygeafvænning kan udløse symptomerne.
  • Naturlægemidler med pagodetræ eller heste-kastanje kan forsøges.
  • Prøv tilskud af magnesium i størrelsesordenen 300 milligram dagligt.
  • Mangel på mineralet jern kan være forklaringen, især hvis du er i den frugtbare alder og har kraftige menstruationer. Få blodprocenten målt, inden du eventuelt tager jerntilskud, da du ikke uden videre bør tage ekstra jern, bortset fra en almindelig vitaminpille.
  • Somme tider hjælper det at afkøle benene med kolde omslag. Andre har gavn af et varmt bad før sengetid.
  • Få blodtrykket tjekket. Det kan være forhøjet, hvis man ofte haranfald af urolige ben.